Hoop op 3% meerverkoop
Alles samen denken de handelaars de komende koopjesperiode meer dan 3% meer te verkopen dan tijdens de winterkoopjes 2010-2011, die op hun beurt al waren geëindigd met een meeromzet van 1,5 à 2% tegenover het jaar voordien. Bijna 2 op de 5 handelaars denken dat de crisis de feestvreugde niet echt zal temperen en dat de consument net meer zal uitgeven eens de solden op 3 januari op gang worden geschoten – een gedachte die ook de modesector hoopvol stemt. Een derde vreest echter dat de klanten de knip op de beurs zullen houden.
Die vrees lijkt vooral ingegeven door de hoeveelheid spullen die nog in de rekken liggen: hoewel de Waalse zelfstandigenorganisatie geen cijfers geeft over de verkoop de voorbije maanden – in Vlaanderen hadden zowel Unizo als NSZ het ronduit over een “slecht najaar” – ligt er bij liefst 42% van de bevraagde Waalse boetieks méér in de rekken dan bij de start van de vorige winterkoopjes. Slechts 18% van de handelaars meldde een kleinere voorraad. Of dat een gevolg is van een betere verkoop, dan wel van een voorzichtiger inkoopbeleid, is nog maar de vraag…
Overigens is ook 42% van de handelaars van plan volgend jaar toch wat de kat uit de boom te kijken en minder in te kopen van de komende wintercollectie. Slechts één op de tien gaat voor groei. Het optimisme over de solden lijkt dus niet meteen een verlengstuk te krijgen de rest van het jaar…