Na een mislukte logo-transformatie en de bijhorende imagodeuk, beseft modegigant GAP dat het tijd is om een frisse wind door het managementteam te laten waaien. De lenteschoonmaak bestaat uit een stoelendans die een meer internationale visie reflecteert. Ook het designbureau dat het grandioos gefaalde logo heeft aangeleverd wordt na een jarenlange samenwerking buitengeborsteld.
Focus op internationale groei.
In de managementtransformatie wordt opvallend veel aandacht besteed aan de niet-Amerikaanse activiteiten van de kledingretailer. Voor het eerst wordt een globaal hoofd voor marketing aangeduid, in de figuur van Seth Farbman.
Farbman was voormalig internationaal directeur van designbureau Ogilvy. Als tegenprestatie mag Ogilvy zich evenwel tot nieuwe hofleverancier reclamevormgeving van GAP rekenen.
Art Peck, vroeger verantwoordelijke voor GAP’s outlets en internationale franchising, komt dan weer terug naar de thuismarkt als hoofd van GAP’s Noord-Amerikaanse activiteiten.
Creatief centrum New York.
Meer dan ooit wil GAP zich als een mondiaal bedrijf profileren. Dit zal GAP in 2011 doen door zich te focussen op internationale groei, zowel met fysieke als online shops. Bedoeling is ook duidelijker “één globale designvisie” op de markt te zetten.
Om de noden van de internationale markten beter aan te voelen, verhuist het creatieve centrum van de Amerikaanse keten bovendien van San Francisco naar het meer kosmopoliete New York. De ontwerpbureaus van GAP waren al langer in the big Apple gevestigd. Nu worden ook de globale productie- en marketingdivisies van daaruit gecontroleerd.