Vinted, het populaire onlineplatform voor tweedehandsmode, heeft in 2023 voor het eerst sinds de oprichting winst gemaakt. Het groeipotentieel in de tweedehandsmarkt is enorm, volgens de retailer.
“Onvolwassen markt”
Vorig jaar zag Vinted de omzet met liefst 61% stijgen tot 596 miljoen euro. Bovendien boekte de app voor tweedehandsmode een nettowinst van 17,8 miljoen euro – de eerste zwarte cijfers voor het bedrijf sinds de oprichting in 2008. Een jaar eerder was er nog een nettoverlies van 20,4 miljoen euro.
“Tweedehandsmode is nog steeds een relatief onvolwassen markt en maakt slechts een klein deel uit van de totale mode”, zegt CEO Thomas Plantenga. “Onze prestaties in 2023 waren niet alleen het bewijs dat we een sterke groei kunnen leveren, maar ook dat we voorop lopen in een markt met een enorm potentieel.”
Accent op luxemerken
De omzet van Vinted is hoofdzakelijk het resultaat van de commissie die de app neemt op de transacties op het platform, en advertentie-inkomsten. Daarnaast heeft het bedrijf een eigen logistieke poot opgericht, Vinted Go.
De populaire app is zich sterker gaan focussen op luxemode na de overname en de integratie van het Duitse tweedehandspatform Rebelle en lanceerde afgelopen najaar een eigen verificatiedienst voor duurdere designer- en streetwearmerken.
Vinted heeft intussen meer dan 100 miljoen gebruikers in 21 landen en stelt meer dan 2000 mensen tewerk.