Vinted toont voortaan duidelijker de eindprijs voor consumenten, nadat het tweedehandsplatform op de vingers is getikt door de Europese Commissie.
Misleidende prijsberekening
Al sinds december 2021 zijn de Europese Commissie en nationale consumentenautoriteiten in gesprek met Vinted, omdat ze klachten hadden ontvangen over de ondoorzichtige prijsberekening van het tweedehandsplatform. Het platform rekent klanten onder andere automatisch een toeslag voor kopersbescherming aan, zonder hen daar op voorhand voor te verwittigen.
Die praktijk is misleidend en in tegenspraak met de Europese wetgeving voor consumentenbescherming, meende de Europese Commissie. Vinted is daarom nu akkoord gegaan om consumenten vooraf te informeren over de totale prijs, inclusief de automatisch toegevoegde ‘koperbescherming’.
Ook heeft de marktplaats advertenties verwijderd die de indruk wekten dat aankopen op Vinted gratis zijn. Consumenten krijgen bovendien duidelijkere informatie over hoe zij een terugbetaling kunnen claimen als hun aankoop niet aankomt of nep blijkt te zijn. Ook over de identiteitsverificatie en hoe beoordelingen worden berekend, komt meer duidelijkheid.
Verzendkosten nog duidelijker
Toch is de Commissie nog niet helemaal tevreden: Vinted is niet ingegaan op de vraag om duidelijk te vermelden dat de weergegeven prijzen exclusief verzendkosten zijn, of om waar mogelijk de minimale verzendkosten aan het begin van de aankoopprocedure te vermelden. Consumentenorganisatie heeft Vinted aangespoord om dit probleem alsnog aan te pakken en kan eventueel nog verdere stappen zetten.
“De tweedehands verkoop van goederen tussen consumenten wordt steeds populairder en zowel de verkoper als de koper moet begrijpen hoe online marktplaatsen werken en wat hun rechten zijn als dingen niet gaan zoals verwacht”, zegt Věra Jourová, Europees vicevoorzitter voor ‘waarden en transparantie’ over het belang van de kwestie.