Het Amerikaanse kledingverhuurbedrijf Rent The Runway sluit definitief alle fysieke winkels en wordt weer een pure onlineretailer. In coronatijden hebben consumenten nu eenmaal geen feestkledij nodig.
Fysieke aanwezigheid
Vijf fysieke winkels had modestart-up Rent The Runway in de Verenigde Staten: in Chicago, Los Angeles, New York, San Francisco en Washington. In die winkels konden klanten de gehuurde kledij terugbrengen, nieuwe stukken afhalen en stijladvies krijgen. Tijdens de lockdowns moesten de locaties echter de deuren sluiten, en nu laat de retailer weten dat ze niet zullen heropenen.
De grote schuldige is het coronavirus: het zakenmodel van Rent The Runway moet het hebben van modebewuste vrouwen die designerkledij huren voor speciale gelegenheden zoals huwelijken of andere feestgelegenheden, maar die vraag is gekelderd door de coronapandemie.
Rent The Runway snijdt daarom in de kosten en wordt weer een digitaal bedrijf, maar geeft de fysieke wereld niet helemaal op: “We wisten altijd al dat we een fysieke aanwezigheidsstrategie wilden hebben en zullen blijven hebben. Wat we nu weten is dat die fysieke aanwezigheidsstrategie over dropboxen gaat”, verklaart COO Anushka Salinas tegenover CNBC. Dropboxen zijn plekken waar huurders de kledij weer kunnen inleveren: vaak bevinden ze zich bij partnerbedrijven, zoals kantoorverhuurder WeWork of warenhuisketen Nordstrom. Dat netwerk van afhaal- en inleverpunten wil het bedrijf verder uitbreiden.
Verhuur wordt mainstream
Toen in 2009 Rent The Runway van start ging, was het een erg vernieuwend concept: consumenten kunnen er designermode en accessoires huren voor enkele dagen, tegen een fractie van de normale verkoopprijs. Het bedrijf introduceerde ook een abonnementsdienst waarbij klanten maandelijks een aantal stukken kunnen huren met korting. De start-up wist gauw flink wat kapitaal aan te trekken van bekende investeerders, en gold als één van de belangrijkste ‘disruptors’ in de mode-industrie.
Intussen is kledingverhuur een zakenmodel dat steeds meer navolging krijgt, ook van grote mainstream modeketens. Zopas nog lanceerde warenhuisketen Selfridges een verhuurdienst voor luxekledij, in samenwerking met Hurr Collective. Vorig jaar lanceerde Urban Outfitters een verhuurdienst voor damesmode, en het duurzame jeansmerk Mud Jeans pakte uit met een ‘lease a jeans’ programma, inclusief een fysieke ‘leasewinkel’. Zelfs een fastfashionspeler als H&M test het potentieel van kledijverhuur, in een winkel in Stockholm.