De groep VF Corporation heeft zich aangesloten bij Canopy, dat zich inzet voor de bescherming van bomen en bossen. VF Corporation is het moederbedrijf van een aantal grote Amerikaanse kledingmerken als The North Face, Lee, Wrangler en Timberland.
Gebruik gerecycleerde materialen
Met VF Corporation erbij maken nu in totaal 96 modemerken, goed voor een omzet van 112 miljard dollar (106 miljard euro), deel uit van het CanopyStyle Initiative. Daarmee verbinden ze zich er aan om niet langer materialen te winnen van bedreigde bossen.
VF Corporation heeft meteen ook een Forest Derived Materials Policy getoond, waarin het neerschrijft welk beleid het zal voeren om ontbossing tegen te gaan. “Ontbossing en de verslechtering van bossen zijn nog steeds een wereldwijd probleem die hun effect hebben op de klimaatverandering en de mensenrechten”, zegt vicepresident voor duurzaamheid Letitia Webster. “Dit beleid stelt ons in staat om ons deel te doen in het beschermen van de bossen op de wereld.”
Eén van de belangrijkste punten in het nieuwe beleid, is het gebruik van gerecycleerde materialen waar mogelijk. Daarnaast moet er gebruik gemaakt worden van producten die werden goedgekeurd door de Forest Stewardship Council. “Wanneer een bedrijf als VF zijn engagement ten opzichte van bossen uitbreidt met dit soort beleid, dan betekent dat een ongelooflijk momentum voor het wereldwijde bosbeheer en de inspanningen rond het klimaat”, zegt Nicole Rycroft, uitvoerend directeur bij Canopy.
VF Corporation heeft binnen het bedrijf ook al een breder beleid, dat er op gestoeld is om zoveel mogelijk duurzame materialen te gebruiken. Het werkt daarvoor naast Canopy ook nog samen met enkele andere NGO’s.