De coronacrisis is het moment bij uitstek om grote schoonmaak te houden, ook in de modesector. Designers, met Giorgio Armani voorop, pleiten voor een tragere mode, op het ritme en de maat van de consument.
Tijd voor correctie
Bij Armani zullen de zomerkleren dit jaar tot september in de winkelrekken hangen – en vanaf dan elk jaar opnieuw. Modeontwerper Giorgio Armani vindt immers dat het nu maar eens afgelopen moet zijn met de verspilling en met het “criminele” en “absurde” ritme van de fast-fashion. De coronacrisis biedt een “unieke gelegenheid om te corrigeren wat scheefloopt”, schrijft hij in een open brief in WWD.
De financiële crisis ten gevolge van de coronapandemie roept heel wat vragen op over de toekomst, over hoe en wanneer de consumptie zal heropleven en wat klanten van merken en winkels zullen willen. Een bedenking die daarbij ingang vindt in de modewereld (toch zeker bij kleinere en luxemerken), is of de crisis niet zal leiden tot tragere mode en duurzamere ontwerpen. Het zou het huidige bloedbad veroorzaakt door hopen overbodige voorraad, achterhaalde collecties (pre-lente en lente 2020 hebben amper de winkelrekken gezien) en geannuleerde bestellingen op zijn minst stelpen.
Mindset moet veranderen
Giorgio Armani is blij, want hij zegt het al jaren: “Er is zeker te veel aanbod ten opzichte van de echte behoefte.” “De ideale situatie zou zijn als we het aanbod zouden kunnen beperken en de timing van onze collecties zouden kunnen afstemmen op de seizoensbehoeften van onze klanten; op die manier zouden we kortingen kunnen vermijden of drastisch kunnen beperken”, aldus de luxetopman.
Zo is het ronduit bizar dat je “in de winter alleen linnen jurken in de winkels” vindt, terwijl in de zomer jassen van alpacawol in de rekken hangen. “Deze mindset is verkeerd en moet veranderen”, vindt Armani. Het modehuis bekijkt ook of het de pre-herfstcollecties niet kan overslaan of op zijn minst tot een minimum kan beperken. “We zullen de totale waardeketen van ons bedrijfsmodel zeker opnieuw moeten evalueren”, besluit de Italiaan. “We zullen allemaal moeten samenwerken om betere oplossingen te vinden.”
Wegen lopen uiteen
Of de fastfashionreuzen zullen volgen, is echter nog maar zeer de vraag. Nu al lijken de wegen steeds verder uiteen te lopen: terwijl Hermès en Chanel beloven hun medewerkers zonder staatssteun te blijven ondersteunen tijdens de crisis, annuleren C&A en Primark massaal hun bestellingen bij leveranciers in lagelonenlanden zoals Bangladesh – zelfs al zijn die al in productie.
Ook over solden- en kortingenbeleid lopen de meningen uiteen. Volgens Giorgio Armani moet de sector naar minder en kleinere collecties, waardoor er ook kleinere voorraden zijn en dus minder afprijzingen nodig zijn. Anderen gooien daarentegen online met hoge kortingen om te redden wat er tijdens deze coronacrisis te redden valt.
Zelfs in een klein landje als België geraken de modemerken en -retailers het niet eens over de juiste strategie: de soldenperiode uitstellen of consumenten stimuleren met koopjes. Wordt de modewereld na de coronacrisis harmonieuzer of wordt de kloof enkel groter?