Kledij verhuren in plaats van ze te verkopen: grote retailers als H&M gingen er al mee aan de slag. In België timmert nieuwkomer Rent Your Look aan de weg: “Ik wil de mindset van de consument veranderen.”
Overconsumptie tegengaan
Nathalie Williame van Rent Your Look is in haar dagelijks leven boekhouder in hoofdberoep, maar recent ontdekte ze haar ware passie, namelijk het (ver)huren of leasen van kledij: “Ik heb het concept ontdekt in Frankrijk en ik was meteen overtuigd omdat ik zelf iemand ben die niet graag geld uitgeeft aan kleding.”
De Franse verhuurdienst Le Closet bijvoorbeeld ziet in het model van de deeleconomie een manier om overconsumptie tegen te gaan. In Brussel gingen boetieks als Jukebox en Coucou er al mee aan de slag. En zelfs modereus H&M ziet er muziek in: de retailer test een verhuurdienst in een pilootwinkel in Stockholm en zet ook in op tweedehands met het platform Sellpy dat recent ook in Nederland van start ging.
Gebruik boven verbruik
Onderneemster Nathalie Williame was al geruime tijd bezig met het opbouwen van een ‘capsule-kleerkast’. Dat is een minimale kleerkast waarin een dertigtal basic kledingstukken zitten waarmee je je het hele jaar door kan kleden. “Ik miste echter wel het plezier, de variatie en de energieboost die je krijgt als je geregeld nieuwe kleding kunt dragen. En die belevenis heb ik volledig kunnen terugvinden in het kleding leasen. Ik heb gemerkt dat er heel weinig Belgische spelers zijn op de markt en dat vormde voor mij de unieke opportuniteit om zelf een kledingzaak die kleren verhuurt op te starten.”
De bedoeling is om de fast fashion tegen te gaan. “Kleren zijn echte verbruiksgoederen geworden”, zegt Nathalie. “Je draagt je kledingstukken één of twee keer en ze verdwijnen daarna in de kleerkast, gaan naar de kringloopwinkel of worden simpelweg gedumpt. Door kleding te verhuren wil ik gebruik boven verbruik plaatsen.”
We verminderen niet alleen de afvalberg maar we zorgen er op die manier ook voor dat de mensen bewuster kleren gaan kopen”, gaat ze verder. “De consumenten hebben de mogelijkheid om kleren te dragen zonder dat ze de kleren moeten kopen of in hun kast hangen of achteraf de moeite te doen om de kleren tweedehands te verkopen.”
Abonnementsformule
Het concept van Rent Your Look bestaat er in dat de klanten een abonnement nemen waarbij ze thuis een box ontvangen met daarin een aantal kledingstukken of accessoires, afhankelijk van de formule die je kiest. “Je draagt de stukken alsof ze van jou zijn. Als je ze wil houden, dan heb je alsnog de mogelijkheid om de kledij te kopen. Ofwel stuur je ze terug en dan ga ik vervolgens een nieuwe selectie klaarmaken zolang het abonnement loopt.”
Nathalie is één van de eersten die met dit concept in België is gestart. “Er waren natuurlijk wel al firma’s die kleren verhuren, maar dat was dan enkel voor specifieke gelegenheden zoals trouwfeesten. Als het gaat over het leasen van kledij voor dagelijks gebruik, dan ben ik één van de enigen van het land.”
Jonge doelgroep
Het voordeel van kleding huren beperkt zich niet alleen tot het verminderen van de ecologische voetafdruk. Het betekent ook een goede zaak voor de portemonnee. “Je kunt veel meer kleren dragen voor dezelfde prijs. Bij Rent Your Look kan je bijvoorbeeld het goedkoopste abonnement nemen van vijfendertig euro waarmee je drie stuks kan huren. Voor die prijs kun je daarentegen geen drie stuks kopen. Zelfs tweedehands ga je kwalitatief gezien nooit drie stuks kunnen vinden.”
Nathalie voert al haar promoties via sociale media. Dit doet ze door allerlei verschillende posts of verhalen op Instagram te plaatsen waarin ze het toekomstig cliënteel uitlegt wat het concept van kleding huren precies inhoudt en wat nu net de voordelen zijn. “Het ultieme doel dat ik tracht te bereiken, is de mindset van de consument veranderen. De klanten moeten er zich van bewust worden dat de modesector een erg vervuilende industrie is en dat het huren van kledij in plaats van ze te kopen een groot verschil maakt voor de vervuiling van onze planeet”, vertelt Nathalie.
Wat haar het meest opvalt, is dat ze voornamelijk jonge mensen kan overtuigen om over te stappen naar dit relatief onbekende modeconcept. “Mensen boven de vijftig zijn minder snel geneigd om kleren te huren, zij willen per se kleren kopen. Het is waarschijnlijk een soort van drang naar prestige”, denkt ze.