De Amerikaanse sportkledingdistributeur Foot Locker heeft een erg teleurstellend tweede kwartaal achter de rug, met een vergelijkbare omzetdaling van 6%. Bovendien zijn de vooruitzichten niet meteen veel beter.
Weinig innovaties
In het eerste kwartaal kon Foot Locker zijn verkoopcijfer nog met 0,7% optillen tot 2,0 miljard dollar (zowat 1,7 miljard euro), maar in het tweede kwartaal kwam de omzet 4,4% lager uit op 1,7 miljard dollar (1,4 miljard euro). Bij een vergelijkbaar aantal winkels bedroeg de terugval zelfs 6,0%.Volgens topman Richard Johnson lieten de trekkers het afweten en vielen er weinig innovatieve nieuwe producten te bespeuren.
Dat had ook zijn effect op het cijferrapport van het concern, dat zijn brutomarge zag dalen van 33,0% tot 29,6%. De administratieve kosten stegen daarentegen van 19,7% tot 19,9% van de omzet. Op het onderste lijntje van de resultatenrekening zakte de nettowinst van 127 miljoen dollar naar 51 miljoen dollar (43 miljoen euro), al zat daar ook de invloed van een juridisch geschil over het pensioenplan in.
Voor de rest van het jaar gaat Foot Locker uit van een moeilijk blijvende markt met verkopen die op vergelijkbare basis 3% à 4% lager zullen uitkomen.