De overname van het Italiaanse modehuis Versace door Michael Kors is afgerond: voortaan gaan de luxehuizen samen verder als Capri Holdings.
Formatie van drie rotsen
De in september bekendgemaakte overname van Versace door de Amerikaanse modegroep, bekend van de merken Michael Kors en Jimmy Choo, is vandaag helemaal afgerond. De naam Capri Holdings, geïnspireerd door “het fabelachtige eiland”, is niet toevallig gekozen: de plek stond lang bekend als een iconische, glamoureuze en luxueuze bestemming, legt John Idol, voorzitter en CEO van het nieuwe bedrijf, uit.
Ook het feit dat het eiland bestaat uit een formatie van drie rotsen van meer dan 200 miljoen jaar oud is symbolisch en moet verwijzen naar “de tijdloze erfenis en het sterke fundament die aan de grondslag liggen van de drie merken”, die alle drie geleid werden door – en vernoemd zijn naar – hun oprichters.
Versace naar 300 nieuwe winkels
Michael Kors Holdings legde zowat 1,8 miljard euro op tafel voor Versace en wil het merk nu nieuw leven inblazen: de Amerikanen rekenen erop de omzet boven de twee miljard dollar (1,7 miljard euro) te kunnen liften. Ook moeten er een honderdtal nieuwe winkels de deuren openen. Vooral in Azië ziet de groep nog groeimogelijkheden voor Versace.
Op lange termijn ziet Capri zelfs ruimte voor nog 200 tot 300 extra Versace-winkels. Het is daarbij de bedoeling dat het Italiaanse modehuis meer gaat inzetten op schoenen en accessoires: in plaats van de huidige 35% moet 60% van de omzet uit die categorieën gaan komen.
Donatella Versace blijft aan als creatief directeur van het merk dat ze ruim twintig jaar geleden overnam van haar overleden broer Gianni. Jonathan Akeroyd blijft ook aan boord als CEO van het merk.