Voor Hermès is er van crisis geen sprake: het Franse luxeconcern heeft er een bijzonder goed jaar (mét recordwinst) op zitten en overschrijdt voor het eerst de omzetgrens van tien miljard euro.
Geen terugval in China
‘Astonishment’, of verbazing, is het thema van het jaar bij Hermès. En verbazend zijn ook de bedrijfsresultaten waarmee de Franse luxegroep vandaag uitpakt. De omzet nam met liefst 23% toe tot 11,6 miljard euro: voor het eerst komt de omzet hoger uit dan tien miljard. De operationele winst steeg zelfs met 33% tot 4,7 miljard euro, ook een record. Dat is (nog) beter dan wat waarnemers hadden verwacht.
Opmerkelijk is vooral dat het bedrijf geen verzwakking toonde in het vierde kwartaal en dat de omzet in Azië op peil blijft: terwijl collega’s als Kering en LVMH te lijden hadden onder de nieuwe opstoot van het coronavirus in China, bleef de verkoop van Hermès daar op peil.
Ambitieuze doelen
De sterkste groei zag het luxeconcern in Amerika (+32%) terwijl in Europa en Azië de omzet telkens met 22% groeide. Het segment kledij en accessoires ging 36% hoger, de afdeling horloges ging er zelfs met 46% op vooruit.
De luxebranche ondervindt geen impact van de koopkrachtcrisis, zoveel is duidelijk. Ondanks de economische, geopolitieke en monetaire onzekerheden wereldwijd bevestigt de groep dan ook een “ambitieuze doelstelling” voor omzetgroei in het lopende boekjaar.