Veepee, het grootste Belgische flashsalesplatform, groeit al jaren sneller dan de e-commercemarkt. Toch heeft het bedrijf al die tijd heel bewust retour- en verzendkosten aangerekend, en die strategie lijkt dus te worden beloond in plaats van afgestraft.
Open kaart
Veepee, voorheen bekend onder de naam Vente-Exclusive.com, heeft zich altijd verzet tegen de ‘gratis politiek’ die zich onder druk van grote spelers als Zalando en Amazon in het hele e-commercelandschap heeft verspreid. Het flashsalebedrijf bleef al die tijd trouw aan de eigen filosofie en rekende steevast verzend- en retourkosten aan. “Gratis bestaat niet“, zegt countrymanager Tobias Tousseyn aan GVA. De recente ontwikkelingen in de sector, waarbij de hoger genoemde webgiganten terugkrabbelen en in bepaalde gevallen toch kosten in rekening brengen, lijken hem gelijk te geven.
“Net omdat de prijs zo’n belangrijk koopargument is, hebben wij altijd open kaart gespeeld over de kosten”, gaat Tousseyn verder. “Transport kost nu eenmaal geld en dat prijskaartje zal de komende jaren alleen maar toenemen. Bovendien wegen die kosten zwaarder door naarmate de bestelling kleiner is.” Het online platform rekent per bestelling 5,95 euro verzendkosten aan en om een pakje te retourneren betalen klanten 2 euro.
Beperkt retourprobleem
Dat het bedrijf ook retourkosten aanrekent, zorgt er mede voor dat Veepee relatief weinig retourzendingen moet verwerken. In de modesector stuurt de klant gemiddeld 40% van de online bestelde artikelen terug, bij Veepee ligt dat aandeel op ‘slechts’ 26%.
De strategie van het Veepee is alvast geen rem gebleken op de ontwikkeling van het bedrijf, wel integendeel. “Het heeft ons niet belet om al die jaren sneller te groeien dan de Belgische e-commercemarkt”, zegt Tousseyn. Afgelopen boekjaar realiseerde het flashsaleplatform een recordomzet van bijna 200 miljoen euro, een stijging met 17%. Ter vergelijking: de e-commercesector in België groeide in dezelfde periode met 6%.
Veepee verkoopt beperkte voorraden mode-, deco-, lifestyle- en reisproducten aan sterk verlaagde prijzen. Het bedrijf telt 400 medewerkers in België en maakt sinds 2015 deel uit van de Franse groep Vente-Privée.com.