Veepee, vroeger Vente-Exclusive, ziet nieuwe trends in het e-commercelandschap. De aanbieder van flash sales investeert daarom in artificiële intelligentie, recyclage en een nieuwe retourdienst.
Tweedehands als win-winmodel
Dat de coronacrisis e-commerce een extra boost heeft gegeven, is ook Veepee niet ontgaan. Maar daarbinnen is wel een evolutie te zien, met nieuwe trends en klantenverwachtingen die de kop opsteken. Zo is het tijdperk van ‘ReCommerce’ aangebroken, volgens het onlineplatform. De onlineverkoop in tweedehandsartikelen zal in de komende vijf jaar wereldwijd naar verwachting jaarlijks met 15 tot 20% groeien.
In 2019 kocht 25% van de consumenten een tweedehands product, terwijl 70% in de toekomst meer tweedehands wil kopen, aldus het French Fashion Institute. En daar wil Veepee op inspelen: “Vanuit economisch en ecologisch standpunt is ReCommerce een win-winmodel dat aansluit op de consumptiegewoonten van de millennials en GenZ. De boom van de tweedehandsmarkt vormt nog maar het topje van de ijsberg”, klinkt het.
Circulaire uitdaging
Op de Franse markt is het bedrijf gestart met ‘Re-turn’ en ‘Re-cycle’, twee projecten die binnenkort ook naar andere Europese landen komen. Re-turn is een nieuwe dienst om het aantal retourzendingen te verminderen: klanten kunnen op het platform producten aan elkaar doorverkopen. Met Re-cycle kunnen klanten dan weer oude kleding inleveren, die gerecycleerd, hersteld of geüpcycled worden voor een tweede leven.
“Denken in termen van circulariteit is een uitdaging en een noodzaak op wereldschaal. We moeten deze circulariteit meenemen terwijl we de toekomstplannen van e-commerce uittekenen en retailers ertoe aanzetten om hun bedrijfsmodel opnieuw uit te vinden — van de toeleveringsketen tot productontwerp en voorraadbeheer. Daarbij moeten we beroep doen op de inzichten die AI en data ons bieden”, aldus CEO en oprichter Jacques-Antoine Granjon.
Nog meer artificiële intelligentie
Van de 5.000 medewerkers bij Veepee werken er nu al 600 in de IT. Big data is daar een belangrijk onderdeel van, zowel voor consumenten als voor de merken waar het platform mee samenwerkt. Artificiële intelligentie moet nu verder gaan helpen bij het “winnend drieluik” van voorspelbaarheid, optimalisatie en relevantie.
“Artificiële intelligentie wordt aan de consumentenkant reeds gebruikt om op basis van de aankoopgeschiedenis en het surfgedrag de meest relevante producten voor te stellen aan de koper. AI speelt zo steeds meer de rol van een personal shopper die persoonlijke aanbevelingen en advies geeft”, legt Granjon uit. Voor de merken wil Veepee nu ook de toeleveringsketen en verkoopstrategie optimaliseren met AI. Toch is er ook ruimte voor emotie en esthetiek, onder meer met een nieuwe sociale-mediastrategie die meer inzet op artistieke creativiteit.