Vorig jaar bevestigde vanHaren zijn positie in de schoenenretail: de omzet steeg met 9% dankzij bijna acht miljoen paar verkochte schoenen.
Vooral hogere prijzen
In België steeg de omzet met 10,7% tot bijna 71 miljoen euro, in Nederland met 8,9% in Nederland tot bijna 211 miljoen euro. Wel is de groei vooral te danken aan duurdere schoenen, want het aantal verkochte paren steeg in België met slechts 3,26% tot 1,8 miljoen paar schoenen. In Nederland was dat 6,1 miljoen paar, maar de Deichmann-dochter maakte niet bekend wat de volumetrend daar was.
Ondertussen is, na verschillende wissels de voorbije jaren, in januari een gloednieuwe CEO gestart. Bastiaan van Loon, die eerder onder andere werkte bij Vomar, Aldi en Gall & Gall, zal de keten in Nederland en België leiden samen met CFO Robert Vos.
Ondanks de uitdagingen in de detailhandel blijft vanHaren verder investeren in fysieke winkels, met recente openingen in Hardenberg, Vlaardingen en Maastricht Brusselse Poort. Deze vestigingen zijn voorzien van een nieuw winkelconcept met extra aandacht voor routing, beleving en gemak. In de winkels wordt ook de omnichannelaanpak in de verf gezet met diensten als ‘ship to home’, naast een “royale sportafdeling” met veel aandacht voor sneakers en sportmerken.