De eerste voormalige Brantano-vestigingen openen de deuren als vanHaren. Door de overname van 38 locaties wordt vanHaren plots de derde grootste schoenenketen van België. Een goeie zet?
Veelbelovende locaties
Het Nederlandse vanHaren klimt dit jaar in één klap van de 13e plaats naar de derde grootste schoenenketen van België. Dat is allemaal te danken aan de overname van 38 voormalige vestigingen van Brantano. Met het faillissement van die FNG-dochter vorige zomer kwam opeens 5,3% van de totale Belgische schoenenmarkt beschikbaar, en daar sprong vanHaren gretig bovenop.
Maar deed de uitdager er wel goed aan? En kozen ze de juiste locaties? Toch wel, blijkt uit een analyse van de 1,7 miljard euro grote Belgische schoenenmarkt door dataleverancier RetailSonar. De retailer gaat van 16 naar 54 winkels en wordt alleen nog voorgegaan door Torfs (76 winkels) en Bristol (141).
Op die manier stijgt het marktaandeel van vanHaren ook vrijwel overal tot boven de 10%. In sommige gemeenten bereikt de nieuwkomer zelfs bijna 15% marktaandeel. Wel blijft Bristol marktleider in Brussel en Wallonië, terwijl Torfs in Vlaanderen de plak zwaait.
Witte vlekken zijn op
Het meeste potentieel is volgens RetailSonar te vinden in Vlaams-Brabant, waar per concurrent nog zo’n 2 miljoen euro te rapen valt. Ook zijn 4 van de 5 winkels met het hoogste omzetpotentieel ex-Brantanowinkels, met de nieuwe vestigingen in Wevelgem en Sint-Niklaas op kop. Ook de keuze voor Vlaamse winkels is te verklaren: er wordt beduidend meer aan schoenen uitgegeven in Vlaanderen (412 euro) dan het nationaal gemiddelde van 351 euro per gezin.
Bovendien is er elders nog maar weinig groeipotentieel: het aantal witte vlekken blijkt zeer beperkt. Enkel aan de Brusselse rand (Jette, Strombeek-Bever en St-Agatha Berchem) is er nog voldoende ruimte voor extra schoenenwinkels. De keuze van vanHaren lijkt dus op meerdere vlakken een sterke strategische zet.