Van de Velde, de lingeriegroep boven merken als Marie Jo en Prima Donna, heeft zijn omzet vorig jaar met 1,8% zien krimpen. Dat is een beter resultaat dan te vrezen was op basis van de cijfers van het eerste halfjaar.
205,2 miljoen euro omzet
Op de volledige resultaten voor het boekjaar 2018 is het nog wachten tot 27 februari, maar lingeriebedrijf Van de Velde uit Schellebelle lichtte vanochtend in een ‘trading update’ toch al een tip van de sluier: de groep boekte een jaaromzet van 205,2 miljoen euro. Dat is “beter dan verwacht”, want ‘maar’ 1,8% minder dan de 209 miljoen van een jaar eerder. Ter vergelijking: in de eerste jaarhelft was er nog een omzetdaling met net geen 4%, het tweede semester was dus verhoudingsgewijs (een pak) beter.
Hoopgevende cijfers zijn dat voor kersvers CEO Marleen Vaesen, die desalniettemin voor een zware klus staat. “Fashion retailing -en lingeriestyling in het bijzonder is een dynamische, complexe en zeer competitieve business, en die wordt er niet makkelijker op”, schrijft Tom Simonts, financieel econoom van KBC Securities. “De marges, vooral voor de winkeleigenaren, zouden onder toenemende druk kunnen komen te staan als gevolg van een aantal factoren.” Het gaat dan om de consument die steeds veeleisender wordt, de stijgende inflatie in combinatie met een stagnerende loonstijging waardoor de koopkracht onder druk komt en de toenemende online concurrentie.
“Vooral dat laatste is een heuse uitdaging”, klinkt het bij KBC Securities. “Door het groeiende belang van de online kanalen, staan de ‘high street stores’ onder toenemende druk om te presteren. Hoe kunnen retailers het rendement van hun investeringen in winkelvastgoed maximaliseren wanneer afprijzingen de enige manier blijken te zijn om de verkoop veilig te stellen maar waardoor de marges voortdurend worden uitgehold”, vraagt de financieel analist zich af. Aan Marleen Vaesen om daar bij Van de Velde een pasklaar antwoord op te vinden.