De winst bij lingeriebedrijf Van de Velde is met een kwart gedaald in de eerste jaarhelft. Beterschap is niet meteen op komst: de ondermodemaker waarschuwt voor een “zeer sterke winstdaling” en ook de omzet groeit negatief.
Grote schoonmaak krimpt winst met kwart
Van de Velde zag de brutobedrijfswinst met liefst 25% dalen naar 26,4 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar. De nettowinst daalde zelfs met 20 miljoen euro naar 15 miljoen euro. De winstdaling komt grotendeels op het conto van grote investeringen in logistiek, meer (omnichannel-)verkoopkanalen en IT-infrastructuur. De groep houdt een grote schoonmaak, gaf CEO Erwin Van Laethem in het voorjaar te kennen. In de eerste helft van het jaar spendeerde de lingerieproducent zo 7,7 miljoen euro.
Ook de omzet gaat echter in dalende lijn. De retailverkopen vallen tegen, zoals de teleurstellende cijfers bij lingeriemerken Marie Jo en PrimaDonna in juli al aantoonden, en Van Laethem moet nu ook toegeven dat de sector wereldwijd onder druk blijft staan.
Zeer sterke winstdaling door nodige uitgaven
“Minder mensen in de winkelstraten en een veranderend winkelgedrag hebben een negatieve impact van 2% op de omzet in retail”, aldus de topman in De Tijd. Over het volledige boekjaar valt een “geringe daling van de omzet”, net als een “zeer sterke winstdaling” te verwachten, klinkt het nog.
Van de Velde wil het tempo van investeringen evenwel niet terugschroeven, aangezien deze volgens de topman noodzakelijk zijn om de veranderende retailsector bij te benen en verdere internationale groei mogelijk te maken. “We kiezen ervoor om niet te schrappen in de uitgaven die nodig zijn voor het bouwen van het schaalbare platform om toekomstige internationale groei te realiseren”, luidt de redenering.