Zwak eerste halfjaar
In de zopas gepubliceerde halfjaarresultaten bevestigt de lingeriegroep de inhoud van zijn trading update begin juli: “De omzet groeide in de eerste jaarhelft 2012 met 0,9% (van 97,9 miljoen euro naar 98,7 miljoen euro). Op vergelijkbare basis (inclusief vergelijkbare leveringen en exclusief de retailomzet van Rigby & Peller UK) daalde de geconsolideerde omzet met 2,8%.”
Het EBITDA (de winst voor aftrek van belastingen, interesten en afschrijvingen) daalde met 8% tot 31,3 miljoen euro, terwijl de nettowinst zakte tot 22,6 miljoen euro (ook al -8%). Een gevolg van de dalende groothandelsomzet (-3%) en de verhoogde uitgaven voor “onlangs doorgevoerde groeibevorderende (marketing en expansie van de retailorganisatie), klinkt het in Schellebelle.
Intimacy blijft zorgenkind
De versterkte focus op de retail – met de overname van de Amerikaanse lingerieketen Intimacy als hoofdvogel – heeft Van de Velde het voorbije halfjaar serieus parten gespeeld. De omzet van Intimacy daalde met ongeveer 10% in lokale munt en met 1,5% in euro. “Een rechtstreeks gevolg van een inconsequente marketing en het lokaal management, dat pas sinds 1 mei in handen is van de groep”, aldus CEO Ignace Van Doorselaere. De groep, die momenteel bezig is met een verbouwingsprogramma in de Amerikaanse winkels, rekent op een kentering van de toestand begin 2013.
In Europa stijgt de retailomzet bij Rigby & Peller met meer dan 8% door de opening van nieuwe winkels in Duitsland en Spanje. De retailomzet bij Rigby & Peller in het Verenigd Koninkrijk draagt bij voor omgerekend 5,5 miljoen euro, goed voor een groei van circa 4,5% op een vergelijkbare basis tegenover de eerste 6 maanden van vorig jaar.
Vrees voor omzet- en winstdaling
“2012 blijft een moeilijk jaar en een groei van de geconsolideerde omzet kunnen we nog niet bevestigen”, schrijft de lingerieproducent. “Van de Velde blijft extra middelen investeren in o.a. marketing- en verkoopprogramma‟s en retail. Op basis van bovenstaande verwacht Van de Velde eveneens dat de EBITDA-daling voor 2012 in lijn zal liggen met de daling tijdens het eerste halfjaar“, in de buurt van de 8% dus.
Als die voorspelling bewaarheid wordt, zou dat meteen de eerste keer zijn sinds de beursgang in 1997 dat Vande Velde een omzetdaling op jaarbais moet opbiechten en pas de tweede winstdaling sinds 2008. Van de Velde is vooral bekend van merken als Marie Jo en Prima Donna,