“Grootste markt voor grote cupmaten”
Intimacy, de Amerikaanse retaildochter van Van de Velde, is al jaren op de dool. “Cijfers liegen niet”, vertelt topman Ignace Van Doorselaere in De Tijd naar aanleiding van de halfjaarresultaten: Intimacy zag zijn omzet in lokale munt alweer 4,7% afkalven. Op vergelijkbare basis loopt de daling zelfs op tot 10,3%. “We hebben Intimacy veel tijd gegeven, maar als de cijfers blijven dalen, moeten we ingrijpen. We kunnen de Verenigde Staten niet laten vallen. Het land is de grootste markt voor grote cupmaten.”
Vanaf 15 september maken de 16 Intimacy-winkels in de VS dus de weg vrij voor Rigby & Peller. Van de Velde nam dat succesvolle internationale merk met Londense roots over in de zomer van 2011 en bouwde het uit tot een keten met boetieks in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Denemarken, Hongkong en China.
De Queen, Lady Gaga en Scarlett Johansson
“We geven het nieuwe Intimacy alle kansen en voldoende tijd. Dat is méér dan een paar maanden, maar ook geen vijf jaar. Als het niet lukt, moeten we creatievere oplossingen bedenken”, aldus Ignace Van Doorselaere. Al gelooft de CEO er wel in: “De naam Rigby & Peller is goed voor de geloofwaardigheid van ons merk.”
Rigby & Peller is een merknaam die verwijst naar een lingeriewinkel die 75 jaar geleden in Londen werd geopend en in de jaren 1960 doorbrak toen het de officiële hofleverancier van Elizabeth II werd. Behalve de Queen en wijlen Margaret Thatcher mag het bedrijf ook zangeres Lady Gaga en actrice Scarlett Johansson onder haar klanten rekenen.
Ondanks zijn Amerikaanse zorgenkindje heeft Van de Velde er een goed eerste halfjaar op zitten. De bedrijfswinst voor afschrijvingen (rebitda) steeg met 6,3% tot 36,4 miljoen euro, het beste resultaat ooit voor het bedrijf uit Schellebelle. De geconsolideerde omzet klokte af op 113,4 miljoen euro, 6% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder en zelfs 8,2% meer op vergelijkbare basis.