Het gaat weer goed met Van de Velde, na enkele moeilijke jaren. Mensen kopen weer lingerie na de coronadip en ook de brutowinst is met bijna een derde gestegen. Tevreden geeft CEO Marleen Vaesen de fakkel door.
Lingerie maakt comeback
Na jaren van kwakkelende resultaten zit de Belgische lingeriegroep weer in de lift: de vergelijkbare omzet is in het voorbije jaar met 19% gestegen tot 191,2 miljoen euro. Vooral de tweede helft van het jaar was een topper: het was de beste tweede jaarhelft in de geschiedenis van het bedrijf. Wellicht door de coronaversoepelingen herstelde de verkoop van lingerie zeer sterk, meer zelfs dan in pre-pandemiejaar 2019.
Veel is te danken aan de succesvolle digitalisering van de lingeriegroep, meent CEO Marleen Vaesen. De digitale platforms verbeterden en de groep voerde marketingcampagnes over alle kanalen heen, zowel fysiek als digitaal. Het betekende een sterke stimulans voor de verkoop.
Meer verkoop, meer winst
De vergelijkbare omzet in het groothandelssegment steeg met 18,4%, de verkoop via eigen retail groeide met 23,7%. In Europa klom de retailomzet met 17,8% en in de Verenigde Staten zelfs met 49,4%, met name dankzij de heropeningen na langdurige lockdowns.
Meer omzet leidt in dit geval ook tot meer winst: de brutowinst steeg met 30,3% tot 52,3 miljoen euro. Netto kwam dat neer op een winst van 32 miljoen euro, tegenover 17,3 miljoen euro een jaar eerder. Behalve door de betere verkoop, komt dat ook door “een andere mix en een verbetering van de productie-efficiëntie”.
Nieuwe CEO aan zet
Vaesen kan op die manier met een gerust hart afscheid nemen: de 63-jarige topvrouw geeft de fakkel door aan Peter Corijn, tot nu toe zelfstandig consultant. Eerder was hij actief bij Procter & Gamble en Imperial Brands. “We kijken vol vertrouwen naar de toekomst waarin we zullen blijven investeren in onze merken, retailpartners, optichannel strategie en supply chain om verdere groei te realiseren”, aldus Vaesen.
“Na een jaar van ommekeer in 2021 is het onze ambitie om in 2022 verdere groei te realiseren”, klinkt nog. Dit jaar wil Van de Velde inzetten op haar premiummerken, “customized service” naar retailpartners en consumenten toe en investeren in de logistieke keten.