Vanaf volgend jaar gaat van Bommel schoenen verkopen op de online platformen bol.com, Wehkamp en Zalando. De fabrikant van luxeschoenen zet die stap om het distributienetwerk op peil te houden.
Veranderende markt
Om zijn traditionele klanten te beschermen heeft het familiebedrijf de verkoop via dergelijke online platformen altijd tegengehouden, maar nu ziet de topman nog weinig andere opties om het distributienetwerk op peil te houden. De wijzigende marktomstandigheden, met veel meer online verkoop, raken immers ook de traditionele partners van het schoenenbedrijf. Hij hoopt ook dat de bijkomende ‘exposure’ op de online marktplaatsen kan zorgen voor extra verkopen in de reguliere stenen winkels, zegt CEO Reynier van Bommel in een interview met De Ondernemer.
Van Bommel verkoopt 600.000 schoenen per jaar. Het is onbekend welk gedeelte daarvan online verkocht wordt, omdat de retailers die info niet delen met de schoenenfabrikant. De groei van de online verkoop, betekent niet dat ook de collectie van van Bommel grote wijzigingen zal ondergaan. “Wij doen wat we denken dat we moeten doen”, zegt de topman: “We gaan ons er niet aan conformeren”.
Van Bommel werd opgericht in 1734 en wordt nu geleid door de broers Reynier, Pepijn en Floris van Bommel. Pepijn is voor met de verkoop bezig, terwijl Floris de creatieve kant voor zijn rekening neemt. Sinds begin jaren 1990 is die laatste ook het uithangbord en gezicht van het merk.