Daling bij keten Urban Outfitters
Het modebedrijf had de stijgingen vooral te danken aan de ketens Anthropologie en Free People: bij Anthropologie steek de omzet bij winkels die meer dan een jaar open zijn met 13 procent, bij Free People was dat zelfs 30 procent.
Daardoor steeg de vergelijkbare omzet van het bedrijf Urban Outfitters met zeven procent. Bij de winkels van de keten Urban Outfitters daalde die omzet met één procent. Vooral op de thuismarkt Noord-Amerika presteerde de keten ondermaats.
Te duur voor tieners
CEO Tedford Marlow schrijft de omzetdaling toe aan gemiste trends, niet-toepasselijke marketing en een slechte creatieve uitvoering. De keten vreest dan ook dat het meer prijsdalingen zal moeten doorvoeren tijdens de kerstperiode om te kunnen concurreren met de concurrenten.
“Dit pittige afprijzingsklimaat kan een negatieve invloed hebben op onze bruto winstmarges in het vierde kwartaal,” aldus CFO Francis Conforti. Volgens analisten heeft Urban Outfitters ook te lijden onder het lage niveau van bijbaantjes voor tieners, die daardoor minder geld hebben en kiezen voor de goedkopere ketens.