Modeketen koopt pizzabakker
Het nieuws dat Urban Outfitters eigenaar wordt van de Pizzeria Vetri-restaurantketen uit Philadelphia deed flink wat wenkbrauwen fronsen: wat kan een modertailer in godsnaam beginnen met een pizzabakker, klonk het al gauw.
De aandeelhouders van Urban Outfitters reageerden alvast weinig enthousiast. Prompt ging de koers van het aandeel 7,5% onderuit, de grootste duik in één dag (dit jaar alleen al verloor Urban Outfitters meer dan 30% van zijn beurswaarde). Beleggers zien in de zet van het management een impliciete bevestiging dat de top blijkbaar niet langer gelooft in de eigen activiteiten en dan maar elders inkomstenbronnen zoekt, liever dan het geld in de eigen groei te pompen.
Diezelfde avond, toen Urban Outfitters nabeurs zijn resultaten over het derde kwartaal publiceerde, bleek dat hun vrees niet ongegrond was: de retailer boekte in de periode van 1 juli tot 31 oktober een omzet van 825,3 miljoen dollar (bijna 774 miljoen euro) en zag zijn vergelijkbare omzet met slechts 1% stijgen. Veel minder goed dan de 868,8 miljoen dollar en de +3,4% waar analisten op hadden gerekend. Waarop het aandeel nog wat dieper zakte.
Ideaal om “klanten naar winkel te lokken”
Retailanalisten lezen het verhaal echter totaal anders. Zij wijzen erop dat Urban Outfitters, net als vele andere retailers, steeds meer klanten ziet weglopen naar het internet. “Om het hoofd boven water te houden, moeten fysieke winkels almaar meer het verschil maken door klanten een goeie reden te geven om hun fysieke winkel te bezoeken”, schrijven Shelly Banjo en Gillian Tan in hun blog op financieel persbureau Bloomberg.
De auteurs geven onder meer het voorbeeld van supermarktketen Whole Foods. Die runt niet alleen eigen restaurants maar kocht onlangs ook nog de snelgroeiende broodjesketen Mendocino Farms.
Overigens is Urban Outfitters met deze zet niet aan zijn proefstuk toe: zo runt de groep in zijn huis-en-tuinketen Terrain ook al restaurants, terwijl het in zijn grootste flagship – een heus “Lifestyle Center” in New York – al experimenteert met een koffiebar, een make-upshop en zelfs een haarkapper. Allemaal met hetzelfde doel: klanten lokken, ze langer in de winkel houden en zo de kans op een aankoop verhogen.