Urban Outfitters zag de omzet met 32% terugvallen in het eerste kwartaal, vooral omdat de groothandelsverkopen bijna helemaal stilvielen. De winst kelderde mee en duikt zelfs onder nul.
Driekwart minder groothandel
In de eerste drie maanden van dit jaar is de omzet bij Urban Outfitters, moederbedrijf van ook onder meer Anthropologie en Free People, afgeklokt op 588 miljoen dollar (zo’n 530 miljoen euro). Een jaar eerder bedroeg het verkoopcijfer nog 864 miljoen dollar, of bijna 32% meer. Bij het merk Urban Outfitters zelf tuimelde de omzet met 24% naar beneden, Anthropologie verkocht 33% minder.
De omzet in de eigen winkels daalde met liefst 28%, ten gevolge van de verplichte winkelsluitingen tijdens de coronacrisis, maar nog veel erger verging het de groothandelsverkoop: dat segment tekende in het coronakwartaal een daling van maar liefst 74% op.
In de rode cijfers
Bijgevolg crashte ook de winst: het bedrijf meldt een nettoverlies van 138 miljoen dollar (125 miljoen euro), terwijl in dezelfde periode vorig jaar nog 33 miljoen dollar winst geboekt werd. Om de crisis te overwinnen heeft Urban Outfitters ondertussen 220 miljoen dollar extra geleend, de budgetuitgaven met meer dan 100 miljoen dollar teruggeschroefd en de huurbetalingen tijdelijk opgeschort.
Ook heeft de groep de salarissen van het topmanagement verlaagd sinds de uitbraak van Covid-19 en worden er geen bonussen uitgekeerd. “De acties die we tijdens het kwartaal hebben ondernomen om onze balans te versterken en de liquiditeit te helpen behouden, geven ons financiële flexibiliteit in deze moeilijke periode”, zegt CEO Richard A. Hayne volgens Fashion Network.