Urban Outfitters behaalde in het tweede kwartaal een recordomzet. Wel betaalde de Amerikaanse modegroep daar een hoge prijs voor: de winst halveerde tegelijkertijd.
Abonnementsmodel groeit
Het voorbije tweede kwartaal was een recordkwartaal voor Urban Outfitters. De netto-omzet steeg met 2,2% tot 1,18 miljard dollar (1,2 miljard euro). Online was er een lage eencijferige groei, terwijl de omzet van de winkels gelijk bleef. Dat was vooral te danken aan dochtermerken Free People en Anthropologie, want bij vlaggenschip Urban Outfitters daalde de vergelijkbare retailomzet met 9%.
Het groothandelssegment groeide met 1%, terwijl de nieuwe tweedehandsdienst Nuuly ook zijn duit in het zakje deed. Nuuly is een interessante nieuwe dienst van Urban Outfitters: shoppers kunnen er maandelijks kleren huren (van eigen maar ook andere merken) en tweedehandskleren kopen via een abonnementsmodel. In Europa is de dienst evenwel nog niet beschikbaar. Urban Outfitters is in de Benelux aanwezig met verschillende winkels, Free People en Anthropologie hebben enkel een winkel in Amsterdam.
Winst halveert
De groei ging wel ten koste van de winst, die meer dan halveerde. De nettowinst klokte in het tweede kwartaal af op 59 miljoen dollar (60 miljoen euro), te vergelijken met 127 miljoen dollar een jaar eerder. Onder meer de stijgende transportkosten en hogere loonkosten speelden het bedrijf parten. Bovendien daalde de brutowinst omdat de groep hogere kortingen moest geven.
Ook over de hele eerste jaarhelft bedroeg de winst nog maar de helft van een jaar eerder. In de eerste zes maanden boekte de modegroep daarentegen een omzet van 2,235 miljard dollar (2,3 miljard euro), een stijging van 7,2% ten opzichte van vorig jaar.