Reclame over goedkope kledij
Het spotje toont een vrouw die kledij koopt bij Zeeman, die ze prijst voor hun goede kwaliteit aan een lage prijs. Enkele tellen later hangt ze die echter op in haar eigen winkel, met een (veel) duurder prijskaartje. Dat stoot Unizo tegen de borst: “De spot tast de goede naam en reputatie van de zelfstandige kledingwinkels aan”, zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove.
“De spot wekt de indruk dat de producten die in zelfstandige boetieks verkocht worden identiek zijn aan de artikelen in Zeeman”, terwijl Unizo erop wijst dat dat niet kan, alleen al “om de eenvoudige reden dat ze vaak met andere leveranciers/producenten werken.” Het steekt Unizo ook de ogen uit dat de nieuwe prijs die de dame op de kledij plakt nogal aan de hoge kant is: daardoor wordt “de indruk gewekt dat de zelfstandige kledingwinkels manifest een te hoge prijs vragen voor hun producten.”
Unizo beklemtoont wel dat de klacht niet per se een vingerwijzing naar Zeeman zelf of naar de producten die de keten verkoopt, maar enkel over de reclamespot. “Deze is denigrerend voor de zelfstandige modewinkel en dat kunnen we niet toelaten”, besluit Vanleenhove.