“De handel onder particulieren in tweedehands kleding is in 2018 extreem gestegen”, zo meldt modemarktplaats United Wardrobe. In die mate zelfs dat het bedrijf verwacht 2018 af te sluiten met een groei van liefst 250%.
Nu al beter dan in heel 2017
Die boude voorspelling stoelt het management op de verkoopcijfers van het eerste halfjaar: in juni overschreed United Wardrobe de kaap van het half miljoen verkochte kledingstukken. Daarmee was het resultaat van heel 2017 al binnen (een jaar eerder waren het er nog maar 200.000), en dat terwijl de drukste maanden voor het tweedehandsplatform nog moeten komen. Het bedrijf schrijft die forse toename toe aan het inzetten van bekende koppen en influencers, want “wie wil nu niet de kleding van zijn of haar idool dragen?”.
United Wardrobe werd in 2013 opgericht en betrad twee jaar later de Belgische markt. Intussen is de kledingmarktplaats ook al actief in Duitsland en Frankrijk en claimt ze 2,5 miljoen gebruikers. United Wardrobe, dat vijftig mensen in dienst heeft, wil nu de rest van Europa veroveren: “Proefsgewijs gaan we kijken in welke landen United Wardrobe aanslaat, en waar niet. We willen onze concurrenten wegspelen en de Europese markt domineren”, zegt medeoprichter Thijs Verheul in de lokale Utrechtse krant DUIC. “Binnen nu en twee jaar draaien we in Amerika campagnes met Beyoncé en Kylie Jenner. Dat is geen droom, dat gaat gewoon gebeuren.”