De Japanse kledingketen Uniqlo – die er een tegenvallend boekjaar heeft opzitten – koestert plannen voor zes extra winkels in België.
Brussel op verlanglijstje
Uniqlo, het kledingmerk van de Japanse groep Fast Retailing, wil op termijn zes nieuwe winkels openen in ons land. Waar of wanneer die filialen hun deuren openen, staat nog niet vast. Maar het feit dat topman Tadashi Yanai volgens de Franstalige zakenkrant L’Echo de komst bevestigd heeft aan Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS), wijst erop dat Brussel zeker op het verlanglijstje staat. Vervoort vergezelt koning Filip en koningin Mathilde tijdens hun officiële reis naar Japan.
Uniqlo opende bijna exact een jaar geleden zijn eerste Belgische vestiging aan de Antwerpse Meir. In maart volgde een filiaal in Wijnegem Shopping Center. Dat Uniqlo tot nog toe enkel in het Antwerpse actief is, heeft volgens de krant altijd “zeer gevoelig gelegen bij de mensen van Brussels Invest & Export”. Het ziet er nu naar uit dat daar binnen afzienbare tijd verandering in komt.
Forse winstdaling
Fast Retailing heeft er overigens een lastig boekjaar 2015-16 op zitten. Na een recordjaar 2014-15 zakte de nettowinst liefst 56% tot tot 48 miljard yen (ca. 420 miljoen euro), een pak lager dus dan de 110 miljard yen een jaar eerder. Een gevolg van de sterke yen en nukkige weersomstandigheden, maar ook van een aantal strategische ‘blunders’. Zo had Uniqlo zijn prijzen in Japan opgetrokken, waardoor flink wat klanten het lieten afweten en de keten zijn beslissing al snel moest terugdraaien.
Dat Uniqlo zijn omzet toch nog zag stijgen met 6,2% tot 1.786,47 miljard yen, omgerekend zo’n 15,5 miljard euro, is dan ook enkel te danken aan de internationale expansie van de groep. Uniqlo telde eind augustus 958 verkooppunten buiten Japan, hetzij 160 meer dan een jaar eerder. In zijn thuisland runt de keten 850 boetieks.