Uniqlo verwacht snel herstel na coronacrisis

Interieur winkel Uniqlo
Foto: Shutterstock

Uniqlo blijft vastberaden Zara in te halen. Hoewel moederbedrijf Fast Retailing de winst in het voorbije boekjaar met 44% zag kelderen en de omzet met 12,3% daalde, gaat de Japanse kledingreus nu al uit van een sterk herstel volgend jaar.

 

Doel: Inditex voorbijsteken

Fast Retailing, het Japanse moederbedrijf van Uniqlo en Comptoir des Cotonniers, wil Inditex omverwerpen als ’s werelds grootste modespeler. Die ambitie herhaalde CEO Tadashi Yanai nog eens bij de bekendmaking van de jaarcijfers voor het gebroken boekjaar 2019/2020, dat in augustus eindigde. De droom komt ook dichterbij, meent Yanai, nu de coronacrisis de kracht van de Aziatische markt met zijn 4 miljard consumenten alleen maar bevestigt.


In Azië verloopt het herstel immers sneller dan in het Westen, ziet de modegroep. De Chinese markt tekent vandaag alweer groei op, na een omzetdaling van 9,2% in China, Taiwan en Hongkong in het voorbije jaar. Op de Japanse thuismarkt steeg de vergelijkbare omzet in het vierde kwartaal zelfs met 20,2% ten opzichte van een jaar eerder. Ook de onlineverkoop van Uniqlo is het afgelopen boekjaar sterk gestegen, met 29,3% in Japan en 20% in het buitenland.

 

Terug naar recordniveau

Toch kreeg het bedrijf door de coronacrisis ook rake klappen: de omzet viel over het hele jaar met 12,3% terug tot 2,01 biljoen yen (16,3 miljard euro), terwijl de nettowinst met 44,4% kelderde tot 90,36 miljard Japanse yen (0,73 miljard euro). De cijfers zijn daarmee niettemin beter dan de 2008,8 miljard yen omzet en 85 miljard yen winst die analisten hadden voorspeld.


De positieve evolutie geven de Uniqlo-moeder meteen ook het nodige vertrouwen om ambitieuze prognoses uit te spreken voor het huidige boekjaar tot eind augustus 2021. Yanai verwacht nu al 82,6% meer nettowinst te boeken en een 9,5% hogere omzet. Op die manier zou de groep bijna weer op het oude niveau van voor de coronacrisis uitkomen, wat meteen ook een recordniveau was voor de modereus. Fast Retailing rekent daarbij wel vooral op de eerste helft van 2021, in de hoop dat Covid-19 tegen die tijd onder controle zal zijn.