In de luchthaven van San Francisco verkoopt Uniqlo donzen debardeurs uit een automaat. De mouwloze jasjes vallen erg in de smaak bij investeerders die Silicon Valley bezoeken: de automaat haalt een omzetcijfer van 10.000 dollar per maand.
Maandelijks 10.000 dollar aan debardeurs
De lichte debardeurs van Uniqlo hebben het tot het onofficiële uniform van Silicon Valley geschopt: sinds de Japanse modeketen in de luchthaven van San Francisco een automaat heeft gezet, duiken de mouwloze jasjes overal in het mekka van de technologie op. Hoewel de plooibare jasjes met bijhorend opbergzakje op sociale media het mikpunt van spot zijn, verkoopt Uniqlo in de automaat zo’n 200 stuks per week. Op maandbasis zou de kledingautomaat goed zijn voor een omzet van gemiddeld 10.000 dollar, zegt Doug Yakel, informatieverantwoordelijke van San Francisco International Airport, aan Business Insider.
De jasjes worden voor 50 dollar (43 euro) per stuk verkocht. Ze zijn erg populair onder investeerders die naar San Francisco vliegen om met verschillende startups om deals te sluiten. In de zomer kan het in de stad aan zee behoorlijk fris zijn, waardoor de compacte debardeurs handig van pas komen.
Uniqlo To Go-machines gepersonaliseerd voor techneuten
De luchthaven van San Francisco is erg opgetogen met de automaat, die ondertussen al één van de best verkopende non-foodautomaten van het vliegveld is. “Het is de eerste keer dat we kleren via een automaat te koop hebben, wat we heel uniek vinden”, zegt Yakel nog.
Uniqlo is vorig jaar begonnen met verkoopautomaten in winkelcentra en luchthavens in de Verenigde Staten. De Uniqlo To Go-machines zijn toen begonnen met twee items uit de LifeWear-collectie van het merk: een thermische T-shirt en een donzen jasje (met mouwen) in verschillende kleuren. De ultralichte debardeur die te vinden is in San Francisco International Airport, is er wellicht speciaal toegevoegd voor de techneuten in Silicon Valley.