Uniqlo lanceert circulaire kleding: de Japanse modeketen zamelt haar gedragen kleding in en maakt er nieuwe items mee. Als eerste zijn de donzen jassen van het merk aan de beurt.
“Het ultieme recyclagemodel”
Uniqlo start met een eigen circulaire kledinglijn, RE.UNIQLO. De ‘Re’ staat voor ‘reuse’ (hergebruiken), ‘recycle’ (recycleren) en ‘reduce’ (verminderen), en dat is ook precies wat de nieuwe collectie doet. Het Japanse modemerk vraagt klanten oude kledingstukken van het label terug te brengen naar de winkels, waarna ze worden herwerkt tot nieuwe stukken.
“We hebben meer dan 2000 winkels over de hele wereld en we kunnen sociale problemen (zoals milieuvernietiging) oplossen door producten in te zamelen die onze klanten niet meer nodig hebben en ze te herwerken tot nieuwe producten”, aldus Masahiro Endo van Uniqlo-moederbedrijf Fast Retailing tegenover Charged Retail. “Met de medewerking van onze klanten creëren we in onze toeleveringsketen het ultieme recyclagemodel, waarmee we het verbruik van grondstoffen, de CO2-uitstoot en ons afval willen terugdringen.”
620.000 jassen verzameld
Dit najaar begint het initiatief weliswaar beperkt met slechts één product: een donzen jas op basis van oude donsjassen. Ook zal RE.UNIQLO in eerste instantie enkel beschikbaar zijn op de Japanse thuismarkt. Er moet echter al heel wat ingezameld worden vooraleer “nieuwe” gerecycleerde kledingstukken naar de winkels kunnen: alleen al voor de Japanse markt, waar de collectie op 2 november zijn debuut maakt, werden op een jaar tijd 620.000 jassen ingezameld. De dons wordt eruit gehaald en hergebruikt in een nieuw ontwerp, dat speciaal is ontwikkeld voor de collectie.
Voor de stukken van volgend jaar start nu al een nieuwe donsinzameling in 21 landen, wat RE.UNIQLO in 2021 ook wereldwijd beschikbaar moet maken. Wie kleding binnenbrengt, krijgt bovendien een kortingsbon van het retailmerk. Eerder lanceerde Uniqlo in 2006 ook al een initiatief om licht gebruikte kleding in te zamelen en ze te doneren aan vluchtelingen of andere mensen in nood.