Fast Retailing, eigenaar van onder meer Uniqlo, bevestigde donderdag zijn prognoses voor het boekjaar 2020/21. Dat is op het eerste zicht verrassend, want ‘moederland’ Japan voerde een week geleden opnieuw strengere coronamaatregelen in.
Sterke kwartaalcijfers
Dat het concern voorlopig niet raakt aan de eerdere prognoses, heeft veel te maken met de beter dan verwachte resultaten in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar. Zowel de omzet als winst overtroffen de verwachtingen en het bedrijf heeft dus een zekere buffer opgebouwd. De omzetdaling bleef beperkt (-0,6%) terwijl de bedrijfswinst steeg met 23,3% tot 113 miljard yen (896 miljoen euro). Vooral in Japan zelf en in China deed Uniqlo goede zaken; in Europa daalden de opbrengsten en de winst gevoelig.
Japan kondigde vorige week voor de tweede keer in tien maanden de noodtoestand af, dit keer in Tokio en de omliggende prefecturen. Dat klinkt erg indrukwekkend, maar de maatregelen zijn niet te vergelijken met de lockdowns die momenteel in verschillende Europese landen van kracht zijn, schrijft De Tijd. De Japanners zullen hun sociaal leven wel wat moeten terugschroeven en niet-essentiële verplaatsingen beperken. Verder zullen cafés en restaurants – die zijn nog steeds open in Japan – ’s avonds een stuk vroeger sluiten.
Het is al bij al dus toch niet zo vreemd dat Fast Retailing zijn jaarprognoses voorlopig ongewijzigd laat. Het modeconcern rekent nog steeds op een jaaromzet van 2.200 miljard yen (17,45 miljard euro), wat neerkomt op een stijging van 9,5%. De operationele winst zou moeten uitkomen op 245 miljard yen (1,94 miljard euro). Of de doelstellingen gehaald worden, zal in grote mate afhangen van de ontwikkelingen in China. Want om de groei te realiseren rekent het concern de komende maanden in de eerste plaats op dat land.