Fast Retailing, de groep achter kledingretailer Uniqlo, verhoogt zijn winstverwachtingen na een sterke eerste negen maanden. De Chinese consument is terug en dat doet zichtbaar deugd.
21% meer omzet
Het wegvallen van de coronamaatregelen in China is een grote opluchting voor merken wereldwijd, maar zeker voor het Japanse Uniqlo, dat er meer winkels (925) heeft dan op de thuismarkt. Vanaf januari leverde de heropening van die markt een duidelijke stijging van de omzet en winst op.
De omzet steeg met 21% tot 2,144 biljoen yen (14 miljard euro). In alle regio’s was er groei, maar de sterkste stijgers waren Japan en “Groot-China”. De omzet in Japan steeg naar 709,745 miljard yen (4,6 miljard euro), vergeleken met 640,97 miljard yen een jaar eerder. In China, Hong Kong en Taiwan klom de verkoop van 410,77 naar 476,33 miljard yen (3,09 miljard euro).
In de negen maanden tot 31 mei steeg de operationele winst bij Fast Retailing met 22% tot 330,6 miljard yen (2,14 miljard euro). Voor het hele jaar rekent het bedrijf nu op 370 miljard yen, in plaats van de 360 miljard yen waar de modegroep oorspronkelijk vanuit ging. Dankzij het succes, ook op de beurs, zit oprichter Tadashi Yanai trouwens nog steviger in het zadel als rijkste man van Japan.