In een nieuwe kapitaalronde heeft Vinted, het online platform voor tweedehandskleding, 128 miljoen euro opgehaald om het technologisch platform verder te ontwikkelen en de expansie te versnellen. Het bedrijf zou nu ongeveer een miljard euro waard zijn.
Focus op groei
De nieuwe kapitaalronde werd geleid door Lightspeed Venture Partners, een nieuwe investeerder in Vinted. Ook de bestaande aandeelhouders (Accel, Burda Principal Investments, Insight Venture Partners en Sprints Capital) namen deel aan de financieringsronde.
Het geld moet dienen om de Europese activiteiten verder uit te breiden en het koop- en verkoopproces te verbeteren. Verder zou een deel van het geld gereserveerd blijven voor eventuele overnames. CEO Thomas Plantenga, die sinds 2016 aan het hoofd staat van het bedrijf, wil wel trouw blijven aan het originele concept en uitsluitend gebruikte kleding verkopen. “Al onze verkopers zijn gewone mensen. Ongeveer 75% van de klanten van Vinted heeft nooit eerder tweedehands kleding gekocht of verkocht voordat ze naar het platform kwamen. Er rust dus geen stigma meer op“, zegt hij aan TechCrunch.
Vorig jaar verdrievoudigden de opbrengsten van het het tweedehandsplatform tot 32,9 miljoen euro, maar het nettoverlies liep op tot 42 miljoen euro, vooral als gevolg van oplopende marketingkosten. “We weten dat dit bedrijfsmodel werkt, dat het waarde biedt voor gebruikers en dat het winstgevend kan zijn”, zei Plantenga aan Bloomberg. “Onze focus ligt echter op het versnellen van onze groei in heel Europa en het leveren van het best mogelijke product aan onze leden – en we zullen onze investeringen verhogen om deze groei mogelijk te maken.”
Vinted werd in 2008 opgericht in Litouwen door Milda Mitkute en Justas Janauskas. Het platform is beschikbaar in een twaalftal landen, de grootste markten zijn België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Eind augustus telde het bedrijf meer dan 700.000 Belgische gebruikers.