Het Franse modehuis Sonia Rykiel is van plan 79 van de 330 banen te schrappen. Op die manier wil de Chinese eigenaar “met het nodige realisme de ongunstige economische context aanpakken”.
Eerste omzetgroei sinds 2008
Het nieuws dat één op vier banen op de tocht staat, komt toch wat als een verrassing. Het modelabel, sinds dit jaar 100% eigendom van het Chinese First Heritage Brands (het vroegere Fung Brands kocht eerst 80% in 2012), kon 2015 namelijk afsluiten met omzetgroei, “de eerste sinds 2008”. Maar, zo klinkt het, “die bemoedigende resultaten alleen volstaan niet om die groei ook in de toekomst te garanderen”.
De reorganisatie is naar eigen zeggen nodig gezien “de extreem moeilijke activiteiten in Oost-Europa en de vele vraagtekens in Azië, twee van onze belangrijkste geografische zones”. Het management verwijst ook expliciet naar “de recente aanslagen in Frankrijk en België, en de daarmee gepaard gaande sterke daling van de toeristenstromen en van de aankopen van dit segment van klanten”. In de VS is Sonia Rykiel naar eigen zeggen nog altijd “succesvol”. Tegelijk met de afvloeiing van een kwart van de medewerkers, wil het Parijse modehuis ook een “beter betaalbaar segment op de markt brengen”.
Sinds deze zomer moet het modehuis ‑ opgericht in mei 1968 ‑ het ook stellen zonder zijn mythische oprichtster na het overlijden van “la reine de la maille” op 86-jarige leeftijd. Haar dochter Nathalie is wel nog als consultant verbonden aan het bedrijf.