De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.
“Stabiele of licht lagere omzet”
De update die Van de Velde vanochtend de wereld instuurde, leest allesbehalve geruststellend: de verkoop in de lingeriewinkels komt maar traag op gang dit jaar en de groei in de “nieuwe kanalen” (vooral e-commerce) kan dat maar ten dele opvangen.
“Naast de succesvolle lancering van Marie Jo Swim en groei in nieuwe kanalen blijft Van de Velde zijn retailomgeving, waarin de groep traditioneel actief is (fysieke winkels) voort ontwikkelen”, klinkt het in Schellebelle. “Dit heeft nog niet de beoogde resultaten opgeleverd. Bijgevolg verwacht Van de Velde dat de totale omzet in 2018 niet zal groeien tegenover 2017, maar dat die stabiel zal blijven of licht lager uitvallen.”
Dat is een ferme streep door de rekening van CEO Erwin Van Laethem, die nu ook de ambitie van zo’n 5% omzetgroei “in lijn met het historische gemiddelde” moet laten varen. “Dit zal naar verwachting flinke druk zetten op de winstontwikkeling in vergelijking met 2017.”
De omzet- en winstwaarschuwing van deze ochtend is de zoveelste tegenslag voor het bedrijf én zijn aandeelhouders. Die laatsten ‑ onder wie de stichtende familie ‑ kregen eerder al een dividendverlaging met 70% te slikken.