Koppelverkoop in juni verlengt koopjesperiode
Volgens de beroepsorganisaties hebben de matige zomerkoopjes van 2014 diverse redenen. Zo stelde Comeos (de federatie van de winkelketens) vast dat het mooie weer van juni ervoor had gezorgd dat veel consumenten al voor de zomer aangepaste kledij kochten. Daarbij konden ze niet zelden profiteren van het feit dat veel handelaars korting gaven bij de aankoop van meerdere stuks.
Ook Unizo merkte op dat een sterk voorjaar in de kledingverkoop zorgde voor rust bij de start van de koopjesperiode. Er werd dan ook meestal begonnen met de klassieke kortingen van 20% à 30%, aldus de federatie van de zelfstandige handelaars. Pas de laatste week werden voor de kleding die nog resteert prijsverminderingen tot 70% gegeven.
Weersomstandigheden in voordeel winkelcentra
Naast de uitholling van de koopjesperiode door de voorafgaande koppelverkoop, speelden ook de weersomstandigheden in juli mee. Ofwel was het te warm, ofwel te regenachtig om veel volk naar de winkelstraten te lokken. De overdekte winkelcentra profiteerden hier dan wel van.
Een opvallend gegeven in de peiling van Comeos was de matige stijging van de online verkoop van kleding: die nam maar 2% toe en woog dus niet op tegen de algemene omzetdaling. Globaal zou er volgens Comeos zo’n 2% minder omzet zijn gerealiseerd tijdens de koopjes. Het NSZ registreerde vorige week na een rondvraag bij 338 modewinkels een daling met zowat 1,5%.
De soldenperiode eindigt donderdag: willen de winkeliers hun afprijzingen in augustus voortzetten, dan moeten hun nieuwe prijzen verwijzen naar de al afgeprijsde verkoopprijzen van juli. Door de mindere verkoop hebben de meeste winkels nog een ruim aanbod aan afgeprijsde artikelen.