Ugg, bekend van de warme schapenwollen laarsjes, is niet meer. Het Australische schoenenmerk verandert overzees van naam, nadat het een aanslepende juridische strijd verloor van de Amerikaanse merkhouder.
Historisch merkconflict
Schoenenmerk Ugg Since 1974 wordt gedwongen om buiten Australië en Nieuw-Zeeland een andere naam te kiezen: het merk zal voortaan internationaal verdergaan onder de merknaam ‘Since 1974’. Dat moest na een juridische overwinning voor het Amerikaanse Deckers Outdoor Brands, dat de rechten op de naam ‘Ugg’ bezit in meer dan 130 landen.
In Australië wordt de term ‘ugg’ algemeen gebruikt voor schapenvachtlaarzen, die al sinds de jaren 1930 lokaal worden geproduceerd. De populariteit van deze laarzen kreeg een impuls in de jaren 1960 dankzij surfers, waarna Ugg Since 1974 officieel werd opgericht. Tegelijkertijd registreerde de Australische ondernemer Brian Smith in 1985 de merknaam ‘Ugg’ in de Verenigde Staten. Deze rechten werden in 1995 overgenomen door Deckers Brands, dat sindsdien streng optreedt tegen gebruik van de naam buiten Australië en Nieuw-Zeeland.
Ondanks het verlies benadrukt directeur Todd Springthorpe in een TikTok-video dat de authenticiteit van het merk onaangetast blijft: “We zijn het origineel en we zullen het origineel blijven, ongeacht wat er op het label achterop onze laarzen staat.” Met deze stap lijkt het bedrijf een compromis te hebben gevonden om internationaal te blijven opereren zonder verdere juridische complicaties.