Afgelopen jaar zag Schoenen Torfs zijn omzet verder stijgen, maar door hogere kosten bleef er nauwelijks winst over. De verplichte sluiting van de winkels de voorbije maanden heeft de retailer 22 miljoen euro omzet gekost.
Winst blijft dalen
In 2019 realiseerde Torfs een omzet van 150 miljoen euro, 3% meer dan in 2018. 17% van die opbrengsten haalde het bedrijf uit de online verkoop, een aandeel dat opmerkelijk genoeg niet hoger was dan in 2018.
De brutobedrijfswinst (ebitda) daalde van 8,6 naar 8 miljoen euro. Netto bleef daar echter amper 136.000 euro van over, tegenover 2,3 miljoen euro in 2018. Torfs wijt het mindere resultaat aan de gestegen kosten, onder meer de ombouw van enkele winkels. In 2019 verbouwde de retailer negentien winkels, goed voor een investering van 12 miljoen euro. 1,8 miljoen daarvan werd meteen ten laste van het resultaat genomen. Overigens staat de winstgevendheid bij Torfs al langer onder druk: de voorbije jaren nam de winstmarge stelselmatig af.
Volgens de schoenwinkelketen dient 2020 zich als “heel uitdagend” aan: door de coronacrisis bleven de winkels bijna twee maanden verplicht gesloten, waardoor de omzet 22 miljoen euro lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf stelt verder dat de verkoop zich nadien sneller herstelde in zijn perifere winkels dan in winkels in stadscentra of overdekte winkelcentra.