De Spaanse modegroep Inditex heeft er een sterk eerste kwartaal van 2017 opzitten, met een omzetstijging van 14% tot 5,569 miljard euro en een winststijging van 18% tot 654 miljoen.
Een pak nieuwe initiatieven
Het Spaanse concern achter onder meer de ketens Zara en Massimo Dutti schreef de vooruitgang onder meer toe aan de uitbreiding van zijn commerciële aanwezigheid in bestaande en nieuwe markten. Eind april was het actief in 93 landen met 7.385 winkels.
Opvallend was de opening van een hele reeks nieuwe conceptwinkels voor de ketens in zijn potefeuille. In Madrid kreeg Zara een nieuw vlaggenschip van 6.000 m², gespreid over vier verdiepingen. Hetzelfde merk kreeg er ook in in Mumbai. In Moskou werd er een geopend voor Massimo Dutti, in Zurich een voor Zara Home, in Barcelona een voor Uterqüe, in Parijs een voor Pull&Bear en in Turijn een voor Oysho.
Verder zette Inditex ook sterk in op zijn online verkoopkanalen. Zo startte het met webverkoop in Thailand, Maleisië, Singapore en Vietnam. En voor de tweede helft van dit jaar staat India op de agenda.
Het wordt nu uitkijken naar het tweede kwartaal. De voorbije weken lag het groeiritme immers een fractie lager. Tussen 1 februari – de start van het nieuwe boekjaar bij Inditex – en 3 juni kwam de groei van het verkoopcijfer bij constante wisselkoersen uit op 12%. In het eerste kwartaal was er nog sprake van een toename van de omzet bij constante wisselkoersen met 12,5%.