Kanye West (Ye), Gap en Balenciaga: dat bijzonder trio slaat de handen in elkaar. Vanaf juni liggen bij retailer Gap voor Ye ontworpen kledingstukken van het luxehuis Balenciaga in de rekken.
Tienjarige samenwerking
Gap, eens Amerika’s grootste kledingretailer, heeft het al jaren moeilijk en doet verwoede pogingen om zijn imago te verjongen. Eén van die pogingen is een samenwerking met Yeezy, het kledingmerk van rapper Kanye West (tegenwoordig Ye genaamd). Vorig jaar sloten de twee een tienjarig partnership, dat meteen succesvol werd ingezet met een collectie hoodies. De kaptruien van 90 dollar waren gesigneerd door Ye en werden algauw een collectors item op doorverkoopsites, bericht Business of Fashion.
Aangezien Kanye West en zijn ex-echtgenote Kim Kardashian ook al jaren een belangrijk uithangbord zijn voor luxemerk Balenciaga, vormt zich nu een heuse ménage à trois: Yeezy x Gap verkoopt vanaf juni ook een reeks kledingstukken ontworpen door Balenciaga en diens creatief directeur Demna Gvasalia. Voor Gap betekent het een ongeziene stap richting luxe, terwijl Balenciaga zich uitzonderlijk richting massaretail beweegt.
“Coöpetitie”
Samenwerkingen tussen ogenschijnlijk tegenstrijdige spelers of zelfs concurrenten duiken steeds meer op in het retaillandschap. Groot zijn is vandaag immers geen garantie om te overleven. Degenen die overleven, zijn degenen die zich het best kunnen aanpassen aan veranderingen. Maar dat kan niemand nog alleen. Coopetition – een samentrekking van competition en cooperation – verandert daarom de regels en biedt opportunistische mogelijkheden voor alle betrokkenen.
Meer weten over coopetition en hoe samenwerken de toekomst van retail is? Je leest er binnenkort alles over in de tweede editie van het boek The Future of Shopping, dat in maart verschijnt.