Schoenenketen Torfs viert haar 70e verjaardag: een goed moment om vooruit te blikken. Wouter Torfs ziet de webshop als motor voor toekomstige groei, maar belooft meteen ook dat alle winkels blijven bestaan.
Drie miljoen paar schoenen per jaar
E-commerce vormt vandaag de grootste groeier bij de keten en neemt dan ook het grootste deel van het logistieke centrum in Temse in beslag. De pers mocht naar aanleiding van de zeventigste verjaardag van de schoenenretailer een blik achter de schermen werpen. Het hart van de logistiek is de verdeelmachine: hier worden 30.000 schoenen per dag uitgepakt van zodra ze door de leverancier worden geleverd en automatisch gesorteerd volgens de winkel waar ze naartoe gaan. Elke winkel heeft zo een eigen loopband, inclusief de webshop.
“In voorraad hebben we in het logistiek centrum plaats voor 150.000 paar schoenen voor de webshop en 350.000 paar voor de winkels. Er komen hier zo’n 1,5 miljoen paar schoenen per seizoen binnen, dus circa 3 miljoen per jaar”, legt CEO Wouter Torfs uit.
Logistiek centrum klaar voor automatisering
Hoewel de winkels nog altijd goed zijn voor 85% van de omzet, is de digitalisering duidelijk aan de gang : “De webshop is de motor van de groei en wordt ook de motor van de winkels”, aldus de topman. “Het zijn spannende tijden, maar we geloven echt in omnichannel.” Een voorbeeld: het aanbod online is dubbel zo groot als in de winkels en laat zo ook toe om te testen of artikels een trend worden en dus ook naar de fysieke winkels kunnen.
De keten verkoopt naar eigen zeggen gemiddeld 8.500 schoenen per dag, waarvan 2.500 paar in de Belgische webshop. Er zijn nu al online pieken tot 5.000 paar per dag, maar in 2019 moet 5.000 paar schoenen de standaard worden. De online groei bedroeg dit jaar 20% en ook volgend jaar rekent Torfs op eenzelfde stijging. Het logistieke centrum is dan ook klaar voor de groei en voor automatisering: een nieuwe, vandaag nog halflege hal voorziet plaats voor 3.000 paletten en is twintig meter hoog, zodat later mogelijk ook robotten er zelfstandig aan de slag kunnen. “Die automatisering wordt op termijn interessant als we verder groeien, nu nog niet.”
Nieuwe verpakking en baseline
Torfs onthult voor zijn verjaardag een nieuwe baseline en een nieuwe verpakking voor pakketjes van de webshop. Sinds vorige week zijn de dozen geel in plaats van wit en prijkt de baseline ‘sterk in je schoenen’ erop. Weldra is de nieuwe verpakking er ook voor Franstalig België, waar Torfs sinds dit jaar een winkel in Libramont en een webshop heeft. Volgend jaar komt daar nog een winkel in Dinant bij.
Van alle online pakketjes gaat 15% naar Nederland via PostNL, terwijl 20% van de klanten ze ophaalt in de winkel. Daardoor heeft Torfs naar eigen zeggen een laag retourpercentage van 10%. Het gouden deel van de dag? Tussen 7 uur en 10 uur ’s avonds, al schuiven die pieken naar steeds later op de avond op. Het is bijgevolg soms haasten wanneer bpost om half elf ’s avonds de laatste pakketjes komt halen.
“Er zullen geen Torfs-winkels verdwijnen”
De online groei brengt de fysieke winkel weliswaar niet in gevaar, belooft Wouter Torfs. De keten heeft een ambitieus investeringsplan, waarbij het nieuwste winkelconcept volgend jaar versneld wordt uitgerold. Die winkels moeten meer lifestyle-winkels zijn, met naast een speelruimte en een koffiebar ook een ruimer assortiment.
“We gaan diversifiëren: we brengen in de vernieuwde winkels ook spulletjes zoals agenda’s, brillen en kussens”, vertelt Torfs. Al blijkt voldoende marge halen uit dergelijke prullaria nog een opgave, toch werkt het nieuwe concept: eind augustus draaiden de winkels een klein verlies, maar de vernieuwde vestigingen doen het tot 15% beter. Wat Torfs doet besluiten: “Er zullen geen Torfs-winkels verdwijnen! Er gaan nog wel winkels sluiten, maar niet bij ons.”