Ten vroegste najaar 2015
Philip Green, eigenaar van de Britse modeketen, maakte het nieuws van de samenwerking zelf bekend bij de collega’s van WWD. Topshop en Beyoncé gaan een “sportief streetwearlabel” uit de grond stampen en hebben daarvoor een apart bedrijf opgericht – Parkwood Topshop Athletic Ltd. – waarvan ze elk de helft van de aandelen in handen hebben.
“Dit is geen eenmalige samenwerking“, benadrukt Green. “We willen een gloednieuw merk en bedrijf uit de grond stampen, een bedrijf dat los staat van Topshop en een eigen bestuur en kantoor heeft.” Ook het ontwerpteam voor het nieuwe label zal totaal los staan van Topshop en geleid worden door een eigen creatief directeur. Een naam voor het label is er nog niet, “maar er wordt druk gebrainstormd”.
De eerste collectie wordt dan ook pas ten vroegste in het najaar van 2015 verwacht bij Topshop, maar wellicht ook bij andere ketens. Het duo zou aan het praten zijn met onder meer Nordstrom.
Victoria Beckham achterna?
De modewereld is voor Beyoncé geen onbekend terrein: al in 2004 richtte ze met haar moeder Tina modehuis “The House of Deréon” op en in 2013 was ze nog het uithangbord voor de zomercampagne van H&M, met een strandmodelijn die ze zelf had ontworpen (foto).
Daarmee lijkt de popster in de voetsporen te treden van die andere (gewezen) ‘popdiva’, de Britse Victoria Beckham. Die werd door het Britse zakenblad Management Today deze week uitgeroepen tot “meest succesvolle Britse ondernemer“: het modebedrijf van de voormalige Spice Girl groeide de afgelopen vijf jaar met bijna 3.000% (!) en boekte in 2014 een omzet van ruim 30 miljoen Britse pond. De intussen 40-jarige Beckham biedt al werk aan een 100-tal mensen, lanceerde naast haar hoofdlijn in 2011 nog een tweede lijn en opende vorige maand de deuren van haar eerste boetiek in Londen.