Dit najaar barsten de feestelijkheden écht los bij kledingwinkelketen Tiffanys: 50 jaar geleden startte ondernemende jongeling Jan De Hauwere met zijn vrouw Nelly in Mechelen een eerste multimerkenwinkel op. Nu staan zoon Philip en dochter Nathalie aan het roer, in een ander retaillandschap.
Kersen op de taart plaatsen
Toen De Hauwere aan de KU Leuven in zijn laatste jaar economie zat, dacht hij als zoon uit een kleermakersbedrijf al aan het openen van een eigen winkel. Op weg naar een examen kreeg hij in Mechelen autopech. Alsof het lot het wilde, stootte de jongeman uit Lebbeke bij die gelegenheid op een winkelpand dat hem aanstond. De droom kon werkelijkheid worden, zodra het te koop kwam. Zijn vrouw Nelly vormde al snel met hem een onafscheidelijk duo: eerlang zijn ze trouwens als getrouwd stel eveneens aan hun 50-jarig jubileum toe!
Begin jaren zeventig kwam er een tweede vestiging, in Sint-Niklaas, en de ambitie om gaandeweg het Waasland te veroveren begon gestalte te krijgen. Wel kwam eerst Aalst nog aan de beurt in de verdere uitbouw, en het is daar dat de merknaam Tiffanys opdook. Als in 2002 Nathalie en in 2006 ook Philip mee in de zaak komen, staat de teller al op een tiental winkels en is het hoofdkwartier van Tiffanys in Sint-Niklaas ondergebracht.
“In de loop van de jaren hebben we continu aan volume en aan professionaliteit gewonnen”, vertelt Philip De Hauwere. “Met de webshop erbij als extra ‘winkel’, zo je wil, hebben we nu veertien winkels – ooit waren het er even vijftien, enkele winkels sloten en nieuwe kwamen erbij… – vooral in de driehoek tussen Antwerpen, Mechelen en Gent. Voor de logistiek en de opvolging is dat ideaal voor ons: zo kunnen we zelf fysiek geregeld in alle winkels aanwezig zijn, de vinger aan de pols houden en kersen op de taart plaatsen.”
Vernieuwend maar herkenbaar
Tiffanys is altijd een zuiver multimerkenconcept geweest: “We zijn doelbewust een detailhandel,” legt Philip De Hauwere uit. “We produceren niet zelf. Er zijn weliswaar geen merken die al de volle vijftig jaar met ons samenwerken, maar enkele merken, zoals Xandres bijvoorbeeld, zijn toch solide partners die al verschillende decennia meegaan. We hebben een goede mix van stabiele merken en wisselende partners. Zo is er elk seizoen weer vernieuwing en blijven we de klanten verrassen, zonder te choqueren.”
Is dat meteen een verklaring voor het succes van Tiffanys? “Misschien, al denk ik dat vooral onze klantgerichte service en onze persoonlijke aanpak de doorslag geven,” betoogt Philip De Hauwere. “Voeg daar nog ons ruime assortiment bij, voor dames én heren: kleding voor elk moment van de week, zowel professioneel als privé, van maatpakken tot zwemshorts, al is formeel en casual wel de hoofdbrok. We noemen het ‘smart casual’.”
De webshop groeit het snelst
De webshop ziet Philip De Hauwere als een volwaardige extra winkel. “De insteek van de webshop is om trafiek te genereren naar onze fysieke winkels. Die blijven immers sowieso de prioriteit. Omzetgewijs is de webshop nog de kleinste van de allemaal, al is het wel degene die het snelst groeit. Via de webshop nodigen we de klanten uit om kleding in een van onze winkels te reserveren, zodat hun maat meteen beschikbaar is wanneer ze langskomen om te passen. We promoten dat mensen in onze winkels afhalen wat ze online bestellen. Retours zijn te betalen, tenzij men ze zelf in onze winkels binnenbrengt.”
De webshop is dus een soort online uitstalraam, maar in de fysieke winkels blijft de service de troefkaart. “Het volledige assortiment helemaal online zetten, waarbij elk item een foto en een beschrijving meekrijgt, lukt sowieso niet. Dat is voor een retailer niet te doen. Die inbreng kan wel van de leveranciers komen. Velen gaan mee in het online verhaal, aangezien het ook voor hen voordelig is, en voor ons is hun bereidheid dan weer een criterium om al of niet met deze of gene leverancier in zee te gaan.”
Alles heeft voor- en nadelen
In retailmiddens is ‘beleving’ het magische toverwoord. “Voor ons betekent dat vooral: voor de klant een thuiskomstgevoel creëren. Vroeger waren allerlei events erg in de mode, maar vandaag vinden we ‘convenience’ toch belangrijker. Je kunt je winkels wel opsmukken met geuren en sfeermuziek, maar dat we bij alle winkels, zelfs in de binnensteden, parking voor de klanten voorzien, maakt het toch gemakkelijk voor hen om snel en vlot tot bij ons te komen. We merken dat de klanten dat ten zeerste appreciëren.”
Binnenstedelijk of perifeer: wat is daarin de strategie? “Alles heeft zo zijn voor- en nadelen,” klinkt Philip De Hauwere nuchter en pragmatisch. “De charme van een historisch centrum is natuurlijk niet te evenaren. Een tearoom naast je winkel, bakkers en bloemisten als je buren… Ideaal! Een baanwinkel is dan weer efficiënt, als je snel in een winkel wil binnenwippen. Winkelcentra hebben het voordeel van de langere openingstijden, het ruime aanbod van enseignes, producttypes en merken, en… de airconditioning!”
Een sector in verdrukking?
Het is een publiek geheim: de mode- en kledingretail zit momenteel in tamelijk zwaar weer. “Dat er druk is op de omzet, dat merken wij ook”, geeft Philip De Hauwere toe: “Het is almaar meer een uitdaging om klanten in je winkel binnen te krijgen en om op zijn minst je omzet per winkelpunt gelijk te houden. Mogelijke antwoorden kunnen zijn: betere marges, efficiënt met de kosten omspringen, locaties goed doordacht kiezen. Dat laatste is belangrijker dan ooit. De trend maakt ons niet bang, maar houdt ons wel superalert.”
Philip De Hauwere beseft dat je omzichtig moet omspringen met risico’s nemen. “Investeren is niet evident. Toch zijn we zeker bereid om te groeien, misschien door onze geografische spreiding te verruimen. Omvang is nodig, want het is moeilijker als je klein bent. We kunnen op termijn misschien West-Vlaanderen of Vlaams-Brabant in overweging nemen, of onze aanwezigheid in Antwerpen uitbreiden. Veel hangt af van huurprijsniveaus en of je die met je marges wel kunt bemeesteren.”
Waar vind je Tiffanys?
In Mechelen en in Aalst heeft Tiffanys twee winkels, telkens een dames- en een herenwinkel. Sint-Niklaas telt er zelfs vier: twee in Waasland Shopping en twee in de Stationsstraat, telkens weer een dames- en een herenwinkel. De twee winkels in Waasland Shopping heten Trent, als restant uit een overname en om het onderscheid te maken met de twee andere winkels in Sint-Niklaas. In Gent is er één winkel voor mannen en vrouwen, die bij uitzondering Movies heet – door een overname uit 2015, waarvan het concept behouden is. Een andere overname in die stad stond als Winch bekend en ook dat blijft zo. Voorts zijn er recent geopende Tiffanys-winkels in Sint-Martens-Latem (die damesboetiek is de eerste buitenstedelijke baanwinkel) en in Wilrijk (die herenboetiek is een hernieuwde aanwezigheid in Antwerpen, na een sluiting in Wijnegem), plus een winkel op een atypische locatie, namelijk in Basilix in Brussel.