Gesloten winkels en onverkoopbare voorraden: de coronacrisis treft de moderetail ongemeen hard. Heel wat grote modeketens zullen omvallen in het komende anderhalf jaar. Nieuwe studies noemen ook al concrete namen… wie overleeft corona niet?
Omzet modesector derde omlaag
“Niet alle bedrijven zijn elkaars gelijke”, stelt McKinsey het scherp in een nieuw rapport in samenwerking met Business of Fashion. De polarisatie die al voor de coronacrisis aan de gang was, wordt alleen maar versterkt door het virus dat de hele wereld in zijn greep houdt.
Voordien keek de modesector al niet erg uit naar 2020, maar nu zal de omzet in de kleding- en schoenenbranche dit jaar naar verwachting zelfs met 27 à 30% kelderen. In de luxesector gaat McKinsey zelfs uit van een omzetdaling van 40%. Pas in 2021 voorspelt het bureau een lichte groei van 2 à 4% ten opzichte van pre-coronajaar 2019.
Tussen januari en eind maart verloren de spelers in de modesector al bijna 40% van hun marktwaarde. Als de winkels nu ook nog eens twee maanden gesloten blijven, zal wellicht liefst 80% van alle beursgenoteerde Europese en Noord-Amerikaanse retailers in de financiële moeilijkheden komen. “Verwacht je maar aan een groot aantal modemultinationals die failliet gaan in de komende twaalf tot achttien maanden”, klinkt het pessimistisch.
Superdry en Ted Baker over en uit?
In een analyse van de Britse moderetail gaat AskTraders nog een stap verder: de analisten hebben een heus lijstje gemaakt van modeketens die het meest risico lopen op omvallen. Grootste kanshebbers zijn daarbij Superdry en Monsoon Accessorize. Zij zullen Covid-19 wellicht niet overleven, besluiten de onderzoekers.
De slachtoffers zullen niet alleen retailers en merken zijn die voor de crisis al in slechte papieren zaten, maar vooral ook zij die online onvoldoende sterk staan. Zo blijken twintig Britse retailers in de hoogste risicogroep te zitten, maar ook winkelcentra die nu geen huurinkomsten meer krijgen.
50% kans op omvallen lopen modegroep Next, jurkjeslabel Ted Baker en zelfs Brits icoon Marks & Spencer. Zij hebben allemaal al winstwaarschuwingen moeten uitvaardigen nog voor de virusuitbraak en zien hun aandelenkoers kelderen. Toch hebben ze nog “een kans op overleven”, aldus AskTraders.
Naar een recessie-economie
Dan moeten er wel veranderingen plaatsvinden, zien ze bij McKinsey: de hele toeleveringsketen stort in, zeker aangezien de ontwikkelingslanden, waar de gezondheidssystemen vaak ontoereikend zijn en de armoede wijdverbreid is, het hardst worden getroffen. Voor werknemers in lagelonenlanden, zoals Bangladesh, Ethiopië en India, zullen langdurige perioden van werkloosheid leiden tot honger en ziekte – met ook voor de productie alle gevolgen vandien.
Zoals typisch is na een crisis, blijft het consumentenvertrouwen ook nadien op een laag pitje en zindert de terughoudendheid, prijsbewustheid en verminderde vraag nog lang na. Een echte recessie-economie zal net zoals na de bankencrisis in 2008 de vraag naar discount en lage prijzen, maar ook naar innovatie, duurzaamheid en verantwoorde consumptie doen toenemen.