De ranglijst van de grootste modemerken op de Europese markt toont een bonte mix van discounters en luxeconcerns. Vooral die luxemerken kunnen vaak indrukwekkende groeicijfers voorleggen.
Inditex op één
De Spaanse Inditex-groep, het moederbedrijf van onder andere Zara, Massimo Dutti en Bershka, blijft stevig op de eerste plaats staan in Europa, met een omzet van 24,145 miljard euro en een groei met 3,2%. Dat blijkt uit de jaarlijkse rangschikking van het Duitse vakblad Textilwirtschaft, op basis van de jaarresultaten over 2018. Adidas, goed voor 21,915 miljard, staat op de tweede plaats, gevolgd door H&M Group, dat licht achteruitgaat en op 20,5 miljard euro landt.
Opvallend in het overzicht zijn de sterke groeicijfers van de luxegroepen: LVMH (Louis Vuitton, Dior…) groeide met 19,3%, Kering (Gucci) met meer dan 26%, Chanel met meer dan 13%. In vergelijking daarmee moeten de fast fashion ketens het met heel wat bescheidener cijfers doen. Twee groepen uit de top tien moeten een omzetdaling slikken: H&M en C&A.
De mode top tien
Rang | Bedrijf | Omzet (miljard euro) | +/- |
1 | Inditex (Zara, Massimo Dutti…) | 24,1 | +3,2% |
2 | Adidas | 21,9 | +3,3% |
3 | H&M Group | 20,5 | -1,2% |
4 | LVMH (Louis Vuitton, Dior…) | 18,5 | +19,3% |
5 | Kering (Gucci) | 13,7 | +26,3% |
6 | Chanel | 9,4 | +13,4% |
7 | Primark | 8,5 | +6,7% |
8 | Hermès | 5,9 | +7,5% |
9 | C&A Europe | 5,8 | -1,4% |
10 | Pentland Group (JD Sports, Speedo…) | 5,7 | +39% |
Bron: Textilwirtschaft