Wie marktplaats zegt, denkt aan reuzen als Amazon of Zalando. Toch komen er ook steeds meer alternatieve, duurzame platformen op: tegen 2030 zal de tweedehandsmarkt zelfs twee keer zo groot zijn als de fastfashionmarkt.
90 miljoen consumenten overtuigd
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor consumenten, en daar genieten ook marktplaatsen van. Voor het tweede jaar publiceert vakvereniging Cross-Border Commerce Europe een ranking met de grootste duurzame marktplaatsen die internationaal actief zijn. De absolute koplopers? Tweedehandsplatformen.
Momenteel groeit de markt voor tweedehandsmode liefst elf keer sneller dan de traditionele detailhandel. In 2021 hebben negentig miljoen Europeanen voor het eerst tweedehands doorverkoop uitgeprobeerd, tegenover zestien miljoen in 2020. Verder heeft 45% van de onlineshoppers al eens een circulair product gekocht, 7% kocht iets ‘refurbished’, 3% een gerecycleerd item.
Resale-consolidatieslag
In de komende vier jaar zal de markt nog verdubbelen naar 34 miljard euro, verwacht CBCommerce. Nog eens vijf jaar later zou de tweedehandskledij zelfs dubbel zo groot moeten zijn als de fastfashionmarkt, al is het de vraag of er nog zoveel tweedehandsaanbod zal zijn als er minder goedkope kledij wordt gekocht.
Er beweegt dan ook van alles aan aanbodzijde. CBCommerce spreekt over een heuse resale-consolidatie, ingeluid door de overname van Depop door Etsy. Ook op eBay is het tweedehandsaanbod in de afgelopen drie jaar met een derde gegroeid. Dat de Amerikaanse ‘tech-centric’ marktplaatsen ThredUP, Redbubble en Poshmark succesvol naar de beurs trokken, bewijst nogmaals de kracht van duurzame en circulaire modellen.
De top tien van duurzame marktplaatsen in Europa ziet er zo uit:
-
Vinted (Litouwen), goed voor liefst 40% tweedehandsmarktaandeel in Europa.
-
eBay (VS)
-
Vestiaire Collective (Frankrijk)
-
StockX (VS)
-
Depop (VK)
-
Artpal (VS)
-
Etsy (VS)
-
Rubylane (VS)
-
Amazon (VS), dat nu ook retours als tweedehands verkoopt
-
Spoonflower (VS)