Kledingverhuurder Dressr voegt de merken Terre Bleue en Gigue toe aan zijn platform. Consumenten kunnen er een 100-tal kledingstukken van de Belgische merken huren met een lidmaatschapsmodel.
30 lokale modemerken
De start-up Dressr, onderdeel van de accelerator Start it @KBC, wil de modesector verduurzamen door kleren te verhuren in plaats van te verkopen. Het circulaire initiatief wist in het voorbije jaar al meer dan 30 lokale designermerken te strikken, waaronder Lies Mertens en YNGR. Nu komen daar Gigue en Terre Bleue bij, de dameslabels van de Vlaamse Duror Fashion Group. Meer dan 100 items uit de zomercollecties van Terre Bleue en Gigue zijn voortaan te huur op het platform.
“Duurzaam ondernemen zit in ons DNA. We zijn continu op zoek naar nieuwe manieren om zo verantwoord mogelijk met mensen, materialen en de natuur om te gaan. We zijn enthousiast over de aantoonbare positieve ecologische impact van Dressr’s model van kledingverhuur en zijn trots op deze samenwerking”, zegt Duror-CEO Peter Perquy aan Made In Oost-Vlaanderen.
Nieuwe outfit met ecocheques
Uit onderzoek van Dressr blijkt inderdaad dat kleding huren duurzame voordelen heeft. Dressr dient namelijk ook als onderzoekplatform en brengt samen met verschillende Belgische universiteiten de impact van gehuurde kleding op draagbeurten, het koopgedrag van klanten en de supply chain in kaart.
Scandinavisch onderzoek waarschuwde eerder voor de hoge ecologische voetafdruk van het transport en het vele wassen bij kledingverhuur, maar Dressr-oprichter Caroline Cecile Baeten spreekt dat tegen. “Als een bepaald item niet bevalt, wordt het teruggestuurd in plaats van weggegooid of opgeborgen. Betaalbare, maandelijkse lidmaatschappen maken duurzame merken toegankelijker voor een bredere doelgroep”, zegt Baeten.
Consumenten kiezen bij Dressr voor flexibele lidmaatschappen waarmee ze maandelijks 2, 3 of 4 items mogen huren. Ze kunnen dat lidmaatschap overigens met ecocheques betalen. Toch is er nog werk aan de bewustmaking: volgens hogeschool Thomas More denkt 1 op de 10 Belgen erover na een abonnement op kleding te nemen.