Modegroep FNG wil met de overname van het Zweedse Ellos tot 30 miljoen euro aan synergieën behalen. Analisten van ABN Amro hebben daar echter vragen bij, zowel bij de financiering als bij de voordelen van de acquisitie.
229 miljoen euro
In juli maakte FNG Group, het bedrijf achter CKS, Brantano en meer, de overname bekend van Ellos Group. Die Zweedse e-commercespeler is er onlinemarktleider voor mode-, interieur- en decoratieartikelen, met een aanbod van zowel eigen merken als externe labels. Het is voor de Belgisch-Nederlandse groep een eerste overname buiten de thuismarkten.
FNG legt 229 miljoen euro op tafel voor de acquisitie, bestaande uit 124 miljoen euro aan cash, 90 miljoen euro aandelen en een renteloze lening van 14 miljoen euro. Op die manier krijgt de eigenaar van Ellos, de investeerder Nordic Capital, ook een minderheidsbelang van 10 à 15% in FNG.
Doelstellingen te ambitieus?
Toch noemt ABN Amro de communicatie van FNG over het achterliggende financiële plaatje onvoldoende: beursanalisten van de Nederlandse bank vinden dat er te weinig duidelijkheid is over de financiering en stellen ook de beoogde synergieën in vraag.
“De sector van de confectiemode is een sterk competitieve markt, de doelstellingen die FNG voorspiegelt lijken ons weinig realistisch”, aldus analisten Robert-Jan Vos en Eric Wilmer volgens De Tijd. Er is sprake van 25 à 30 miljoen euro aan synergievoordelen.
Meer informatie op komst
Topman Dieter Penninckx reageert echter dat er meer informatie zal worden vrijgegeven van zodra de deal volledig rond is. Dat is nu nog niet het geval. Pas na de nodige goedkeuringen op een buitengewone algemene aandeelhoudersvergadering binnenkort kan er een analistenmeeting komen.
Wat de synergievoordelen betreft, benadrukt Penninckx dat “slechts een heel klein deel van de synergieën zullen komen uit kostenbesparingen”. Het gaat volgens de CEO vooral over ‘cross selling’ en over de eigen betaalservice van Ellos, die FNG ook zelf wil gaan gebruiken.
De modegroep toont zich van plan om de Zweedse labels van Ellos in de Benelux te introduceren en omgekeerd ook de eigen merken naar Scandinavië te brengen: “Ongeveer een kwart van ons verkoopplatform zal dienen voor producten van Ellos.”