Collectie van crystalactite
De dubbele collectie sieraden – een couturelijn en een prêt-à-porterlijn – is vervaardigd van crystalactite, een materiaal waaraan vier jaar gewerkt is en dat kristal en matte witte hars samensmelt tot een glad blok, dat vervolgens versneden is in diverse druipsteenvormen.
“Het resultaat combineert de helderheid van kristal en de rauwe industriële esthetiek van Margiela“, zegt Nadja Swarovski. “De stukken zijn echte kunstwerken en het is voor ons een doorbraak in productontwikkeling”.
Productontwikkeling is meteen een van de redenen van deze unieke samenwerking: “Een hoop mensen zien ons als een kristalbedrijf, wat waar is, maar onze kracht is het snijden van verschillende materialen. Tegelijk is het voor ons belangrijk om de visie van designers te omarmen en die vervolgens te proberen vertalen naar de realiteit van onze producten.”
Waarom Maison Martin Margiela in zee gaat met Swarovski, is niet bekend. Misschien wil het couturehuis eerst de mogelijkheden aftasten alvorens – naar het voorbeeld van Donatella Versace die begin juli haar eerste lijn haute couturejuwelen voorstelde – écht de sprong te wagen naar de absolute top…
Allereerste “cobranding”
Swarovski ging eerder al in zee met gastontwerpers, maar het is de eerste keer dat het resultaat van die samenwerking als een “cobranding” in de markt wordt gezet: “Maison Martin Margiela voor Atelier Swarovski”. De couturelijn is vanaf november te koop in 130 Swarovski-winkels wereldwijd en in een selectie van Martin Margiela-boetieks.Prijzen gaan van 800 euro voor een hangertje tot 1.000 euro voor een armband. Er komt ook een aanzienlijk goedkopere pret-à-porterlijn: die zal bestaan uit drie stukken en de helft goedkoper zijn.
Beide huizen hebben alvast beslist hun samenwerking voor te zetten. In de lente van 2014 wordt er nog een lijn gelanceerd.